Motormännens trafiksäkerhetsansvarige, Erik Kjellin går ut skarp kritik mot regeringens trafiksäkerhetsarbete.
– Vi ser att det behövs ordentliga trafiksäkerhetssatsningar nu och framåt, men i stället har vi sett motsatta åtgärder som exempelvis nermonteringen av trafikpolisen, utglesning av besiktningsintervallen och att regeringen sviker sitt vallöfte om ett tydligt förbud mot Rattsurf, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Fordonen har blivit säkrare och skyddar föraren och passagerarna betydligt bättre än äldre fordon. Vägarna har blivit mer förlåtande och mötesseparering förhindrar frontalkrockar som ofta har dödlig utgång. Men den mänskliga faktorn har inte riktigt har hängt med i teknikutvecklingen. Fortfarande finns trötta, berusade eller drogpåverkade förare ute i trafiken som nästan aldrig åker fast i kontroller. Fortfarande finns de som gladeligen struntar i hastighetsgränser, högerregler, ljussignaler eller annat som höjer säkerheten och underlättar samspelet i trafiken.
– Vi ser att olyckorna med oskyddade trafikanter ökar och här finns det hög förbättringspotential. Infrastrukturen måste utvecklas. Det behövs fler cykelbanor och på flera vägar måste trafikslagen separeras. Samtidigt behöver trafikbeteenden förbättras och hjälmanvändningen öka. Med dessa åtgärder kan antalet dödade och skadade oskyddade trafikanter minska, avslutar Erik Kjellin.