Varför ska det vara så svårt att vara en medveten och professionell bilist i Sverige? På något sätt ser både Trafikverket och Folksam det som sin plikt att få oss att förstå att vi inte ska köpa fyrhjulsdrivna bilar och dubbdäck.
Jag ser dubbdäck och fyrhjulsdrivning som ovärderliga säkerhetshöjare för oss som måste ut på vägarna oavsett väder. Trafikverket och Folksam ser dem som ett miljöhot och en onödig lyx för fartdårar.
Följ med på en vintersaga från Kiruna till fjärran.
Både Trafikverket och Folksam gör bedömningen att fyrhjulsdrivningen lockar till högre hastighet och därmed ökad risk för olyckor och större skador vid olyckor. Man pekar på statistik som visar att antalet olyckor med fyrhjulsdrivna bilar i relation till hur många fyrhjulsdrivna bilar det finns inte visar på färre olyckor än motsvarande statistik för bilar som saknar fyrhjulsdrivning. Att fyrhjulsdrivna bilar med största sannolikhet köps av de som kör betydligt längre sträckor på just dåligt väglag nämns inte, vilket är jämförbart med att styra statistiken mot ett bestämt mål. Det vill säga förneka fyrhjulsdrivningens fördelar.
– Vi ser att det är en förvånansvärt snabb ökning av fyrhjulsdrivna personbilar och det motverkar helt klart målet att minska utsläppen av koldioxid per bil. Det behövs effektiva styrmedel för att vända trenden tillbaka mot mer energieffektiva fordon, säger Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket.
Jag kan förstå resonemanget, men jag köper inte det enögda i att specifikt angripa fyrhjulsdrivningen. Det finns en tydlig parallell till VTI:s krampaktiga försök att ge dubbdäcken skulden för luftkvalitetsproblemen. Kort sagt så har vi betydligt större problem när det gäller både bränsleförbrukning och luftföroreningar men vår klassiska storebror attackerar i god tro de som vill köpa sig säkerhet och framkomlighet. Yrkesbilister som måste ut oavsett väder.
Nu senast är det Folksam som än en gång ger sig in i trafiksäkerhetsdebatten med dåligt underbyggda argument och direkt vilseledande propagandistisk statistik.
”Bilar med fyrhjulsdrift har klart bättre framkomlighet än bilar med tvåhjulsdrift. Men vid hård inbromsning spelar fyrhjulsdrift eller tvåhjulsdrift ingen roll, då är det hastighet och val av vinterdäck som är viktigast för säkerheten. Det visar ett nytt test* från Folksam”, står det i ett pressmeddelande från försäkringsbolaget.
Det står också: ” fyrhjulsdrivet med dubbade budgetdäck hade något högre framkomlighet än tvåhjulsdrivet med dubbade premiumdäck, men 20 procent längre bromssträcka. Förklaringen är att under inbromsningen spelar fyr- eller tvåhjulsdrift i princip ingen roll.”
Folksam attackerar fyrhjulsdrivningen för att den ger bättre framkomlighet, glömmer att den ger bilen ökad stabilitet och sätter fokus på att en fyrhjulsdriven bil med dåliga däck har sämre bromsegenskaper än en tvåhjulsdriven bil med bra däck. Som om det skulle vara något nytt. Det hade varit betydligt enklare och mer trovärdigt att säga att bra vinterdäck ger ökad säkerhet.
Det hade inte skadat att belysa att det är män som kört vid 70% av olyckorna.