Den 1 januari 2015 infördes ett nytt svaveldirektiv för sjöfarten i Nordsjön och Östersjön. Det innebar att det tillåtna gränsvärdet för svaveldioxidutsläpp skärptes rejält. Det har lett till kraftigt förbättrad luftkvalitet i Göteborg. Sjöfartens svaveldioxidutsläpp minskade med över 70 procent mellan 2014 och 2015, medan partikelutsläppen minskade med 50 procent. Väldigt intressant mot bakgrund av den svenska inbillningen att det är dubbdäcken som är orsaken till partiklarna i inandningsluften.
– Det här är väldigt positivt, både för miljön och människors hälsa. Svavelutsläpp är sjöfartens stora problem globalt och det här visar att direktivet verkligen gjort skillnad i vårt närområde, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.
I Göteborgsområdet har sjöfartens utsläpp minskat från 330 ton svaveldioxid 2014, till 91 ton 2015, vilket innebär en minskning med över 70 procent. Partikelutsläppen halverades, från 22 ton till 11 ton under samma period. Bakom siffrorna står IVL Svenska Miljöinstitutet.
Snedvriden konkurrens för svensk industri
Samtidigt är gränsvärdena för utsläpp betydligt mer tillåtande utanför norra Europa. Där används fortfarande fartygsbränslen med högre svavelinnehåll – som fås till ett lägre pris.
– Det är olyckligt att våra låga gränsvärden inte har införts på en global nivå. Det innebär att bland annat svensk basindustri, som använder sig av sjöfrakt i stor utsträckning, fått svårare att konkurrera prismässigt, säger Magnus Kårestedt.
”Väl rustade för framtiden”
Göteborgs Hamn mött svaveldirektivet på flera olika sätt. Nya miljörabatter har införts för anlöpande fartyg, tankningsmöjligheter för de alternativa bränslena LNG och metanol är på plats, såväl som en dedikerad pipeline för lågsvavligt bränsle. En så kallad ”sniffer” har installerats i ytterhamnarna, som kontrollerar fartygens utsläpp. Något som efterfrågats av rederierna.
– Totalt sett är vi i norra Europa väl rustade för framtiden redan nu – vi har ett försprång gentemot övriga Europa och världen i de här frågorna. Det kommer ge oss fördelar när gränsvärdena sänks även i övriga Europa om knappt fyra år, även om de inte kommer ner i våra nivåer, säger Magnus Kårestedt.
Fakta:
Svaveldirektivet innebär att svavelhalten i marint bränsle bara får vara 0,1 procent i farvattnen i norra Europa. I större delen av världen gäller 3,5 procent. Från 2020 gäller 0,5 procent i övriga delar av EU och från 2025 är det 0,5 procent i övriga delar av världen som gäller. Bakom direktivet står den internationella sjöfartsorganisationen IMO.