Polisen och Transportstyrelsen har svarat på den kritik och de frågor jag ställde när det gäller formuleringen ” Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.”. Läs den artikeln här.
Man kan sammanfatta svaren så här:
Regelverket är fel formulerat. Dubbdäck får endast användas när det är vinterväglag längs den planerade resvägen och Polisen avgör om det är vinterväglag som råder.
Polisens talesperson Erling Andersson, Poliskommissarie/verksamhetsutvecklare, gav det tydliga beskedet och lade till att man naturligtvis som bilförare kan välja att chansa och eventuellt ta de böterna, 1 500 kronor, som blir resultatet om man blir ertappad med dubbdäck på väg som inte betraktas som vinterväglag.
Böterna motsvarar i princip kostnaderna för att byta från dubbdäck till sommardäck på måndagen och tillbaka till dubbdäck på fredagen.
Både Transportstyrelsen och Polisen är av den uppfattningen att man inte får använda bilen med dubbdäck dagarna innan den dagen väderprognosen talar om 2 dm snö.
Det resonemang som Erling använde för att motivera tolkningen att jag inte kan köra bilen med dubbdäck de fyra dagarna med sommarväglag innan snön gick ut på att: ”i så fall kan vem som helst komma och säga att de ska upp till Norrland i midsommar och där kan det vara snö.”.
I min värld är det större skillnad mellan den tesen och min lägesbeskrivning med fem dagar till 2 dm snö enlig Smhi i kombination med en betald flygbiljett 22 mil från min bostadsort, än alla andra lägen där ” befaras bli vinterväglag”.
Den springande punkten borde vara om jag kan påvisa att det förväntas vinterväglag den dag jag ska resa. Inte om det är vinterväglag när jag stoppas. Den osäkerheten skapar utrymme för ett icke önskvärt godtycke från Polisns sida.
Det intressanta är att jag efter min resa nu är på väg till Stockholm och där har Smhi utfärdat en klass 1 varning för snöfall. Jag får, enligt Polisen köra hem från Köpenhamn, om det nu var snöfall när jag körde ner. Hade Smhi:s prognos visat sig vara fel skulle jag bytt tillbaka innan avfärd, läs 05.00 lördag morgon.
Jag får inte köra på dubbdäck under dagen idag. Så jag förväntas byta till sommardäck när jag är tillbaka i Växjö vid 17-tiden och sedan byta tillbaka till dubbdäck inatt vid 04-tiden om jag ska använda bilen innan avresan.
Visar det sig så att jag ger mig iväg med dubbdäck och väderprognosen inte stämmer så måste jag ha med sommardäcken i bilen så att jag kan byta tillbaka så snart jag inser att antingen väderprognosen är fel eller väghållaren klarat att hålla vägen fri från vinterväglag.
Positivt tänkande ger vid handen att jag, i egenskap av laglydig medborgare, skulle utfört fyra däckbyten under två veckor och då skulle jag ändå stå där med dubbdäck och inte få använda bilen förrän det femte däckbytet är genomfört. Sammanlagd kostnad runt 3 500 kronor.
Jag ringde min däckfirma och bad dem hjälpa mig.
– Är du komplett galen? Om det rätt var på arbetstid skulle vi inte hålla på och leka på det här viset. Vi har definitivt tillräckligt att göra som det är, var svaret jag fick.
Hade meteorologen haft fel, vilket händer ibland, hade jag varit uppe i 9 däckbyten plus den extra negativa miljöpåverkan det innebär att köra runt med fyra extra kompletta hjul i bilen för att kunna byta på däckverkstäder längs vägen. Något som med all sannolikhet varit dyrare än hemma i Växjö. Då hade jag varit uppe i en kostnad på 5 500 kronor.
Varför är det så här?
Jo, enligt Transportstyrelsen så har regeringen minskat den tid då det är tillåtet att använda dubbdäck för att Sverige fått kritik för att inte leva upp till EU:s regler för luftkvaliteten.
Vad har dubbdäcken med luftkvaliteten att göra?
Jo, VTI har konstaterat att dubbdäcken river upp partiklar från asfalten och de sprids i luften. Regeringen i Sverige tror att detta är detsamma som att det är dubbdäcken som är orsaken till den försämrade luftkvaliteten. I Paris, London, Amsterdam, Oslo, Peking med flera städer med ännu värre luftkvalitetsproblem har man konstaterat att det är gamla dieselmotorer, nya dieselmotorer med icke fungerande Euro6-rening, vilket inte är ovanligt i just stadstrafik, och förbränning av ved som är orsaken till den sämre luftkvaliteten.
Slutsats.
VTI:s seriösa forskning, som presenterats på ett oseriöst sätt och spritts av svensk media utan seriös faktakoll, har lett till att bilister i hela Sverige måste byta till sommardäck för tidigt eller köpa sig en egen däckverkstad för alla byten som krävs av ett svenskt rättsväsen som hårdtolkar regeltexten.
Praktiska konsekvenser:
De flesta bilister från Kiruna i norr till Smygehuk i söder måste montera av dubbdäcken senast den 15/4 oavsett om Smhi går ut med varningar för snöstorm, ishalka eller andra trafikproblem. Detta som ett direkt resultat av att dubbförbudet på Hornsgatan inte hade någon nämnvärd effekt på luftkvaliteten.
Till saken hör att två personer omkom i halkrelaterade olyckor under helgen då Smhi varnade för 2 dm snö.