Jag formulerade följande fråga till Polisen över den frågemail som finns på polisen.se klockan 12.53 den 20/4 2016:
”Hej!
Jag har en fråga om dubbdäck.
Jag ska till Köpenhamn den 24/4 och nu varnar de för snöstorm den helgen och jag måste passa flyget. Kan jag behålla dubbdäcken på? Kan jag köra med dubbdäck även dagarna innan?
Jag kommer att köra hem den 2/5. Vad händer om jag blir stoppad då? Bilen kommer att stå på flygplatsen i Köpenhamn under tiden.”
Jag fick följande svar klockan 11.56 den 2/5 2016:
”Hej!
Dubbdäck får inte användas om det inte finns snö, is eller modd på vägbanan.
Hälsningar
Thomas Modigh”
Detta är alltså den hjälp jag får från Polisen som privatperson, samtalen med Erling gjordes via Polisens mediakontakt. Det är den tolkning av regeltexten: ” Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.” som Polisen orkar ge mig två veckor efter min fråga.
Jag vet att Polisen har det tufft. Jag vet att trafikfrågorna inte är prioriterade. Jag vet att Polisen har en massa mer eller mindre trevliga arbetsuppgifter, men detta är under all kritik. Om jag som medborgare vill undvika att bryta mot skrivna regler måste jag få hjälp att tolka dem. Transportstyrelsen säger att det är Polisen som tolkar det regelverk Transportstyrelsen ger ut, så de kan inte ge ett rakt svar. Polisen svarar totalt oengagerat och ”god dag, yxskaft” på en given fråga.