Jag sammanfattade svaren från Polisen så här efter att jag ställt frågan om jag kan använda dubbdäck på ”icke vinterväglag” när jag ska köra på ”befarat vinterväglag” fyra dagar senare: ”Regelverket är fel formulerat. Dubbdäck får endast användas när det är vinterväglag längs den planerade resvägen och Polisen avgör om det är vinterväglag som råder.”
Jag skrev att polisens talesperson Erling Andersson, poliskommissarie/verksamhetsutvecklare, gav det tydliga beskedet och lade till att man naturligtvis som bilförare kan välja att chansa och eventuellt ta de böterna, 1 500 kronor, som blir resultatet om man blir ertappad med dubbdäck på väg som inte betraktas som vinterväglag.
Erling Andersson och jag pratades vid dagen efter och han markerade att han inte sagt att man inte får använda dubbdäck de där fyra dagarna med ”icke vinterväglag”. Han var tydlig med att han inte kan sitta och uttala sig om detta specifika fallet. Det är upp till den polis som eventuellt stoppat mig att avgöra. Är man som bilförare inte nöjd kan man ta ärendet till domstol. Helst skulle han se att någon drev det vidare till Högsta Domstolen domstolen, för att få till ett vägledande prejudikat.
– Jag hade förmodligen köpt ditt argument om den viktiga flygresan fyra dagar senare, sa han, om det varit jag som stoppat dig.
Jag kan bara säg att jag som bilist inte kan lita på att jag möter en polis som är sansad och köper mina argument. Jag anser fortfarande att det är rimligt att jag kan vända mig till antingen Transportstyrelsen eller Polisen och får ett klart besked.