Det finns tillfällen då man blir lite ledsen i ögat. Tillfällen då man inser att människor i en ansvarsfull ställning uttalar sig väldigt övertygande om något de inte ens orkat sätta sig in i.
2018 blev ett dåligt år vad gäller trafiksäkerheten. Antalet döda på våra vägar ökade med 28%, från 253 under 2017 till 325 under 2018. Ett dåligt resultat mot bakgrund av att målet som Transportstyrelsen satt upp formulerats så här: ”Antalet omkomna ska halveras mellan 2007 och 2020. Det innebär högst 220 omkomna år 2020.”.
Transportstyrelsen generaldirektör Jonas Bjelfvenstam kommenterar det hela så här:
”Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. Statistiken är preliminär och det är först när vi hunnit analysera utfallet för 2018 som vi kan styra mot de åtgärder som har effekt på trafiksäkerhetsutvecklingen. Det kan till exempel handla om att få fler att hålla hastighetsgränserna på statliga och kommunala vägar”
För att fördjupa mig lite i vad som händer på våra vägar väljer jag att blicka tillbaka på några uppmärksammade trafikolyckor i slutet av 2018.
Två personer och en häst, omkom när en personbil körde om tre hästekipage i Värmland och mötte en lastbil. Att döma av bilderna var det halt på platsen. Det kan ha varit en chansartad omkörning och det kan ha varit så att personbilen inte kunde bromsa in i tid på grund av halkan och då gick ut på motsvarande körbana. Det kan ha varit skymd sikt då det enligt bilder från platsen skedde på ett backkrön.
Två personer omkom när en bil gjorde en vänstersväng på väg 25 väster om Nybro. Det var förmodligen inte halt på platsen. Olyckan inträffade vid 21-tiden så det var mörkt och förmodligen dålig sikt på grund av duggregn och stänk från vägen. Till saken hör att ännu en liknande olycka krävde två liv några veckor senare. Även den på väg 25 vid Nybro.
En person omkom när en känd rattfyllerist körde på en rullskidåkare klädd i reflexväst i närheten av Ydre. Olyckan inträffade vid 21.30 och polisen kunde efter en biljakt stoppa den misstänkte föraren vid midnatt. Han hade då två promille alkohol i blodet. Sista veckan i november hände en snarlik olycka söder om Orsa, även här rattonykterhet, grov olovlig körning och smitning: Här dog en 14-årig flicka.
En person omkom då han vid 02.30-tiden skulle korsa E4 i Örnsköldsvik till fots. Han blev påkörd av en bil som kördes av en 18-åring. Vittnen talar om att föraren kört ikapp med en annan bilist på platsen, men inget är klarlagt ännu så länge. Inget är heller sagt om huruvida den påkörde var nykter, självmordsbenägen eller på något annat sätt kan ha orsakat olyckan. Det är oklart om olyckan hände på ett övergångsställe, men den hände vid en korsning där gatubelysningen en längre tid varit ur funktion.
Transportstyrelsen talar om sänkta hastigheter och fler fartkontrollskameror. Inget tyder på att det hade påverkat händelseförloppet i de beskrivna olyckorna. Inte ett ord om att försöka påverka attityder, och då menar jag mäns attityd till trafiken.
Så här såg verkligheten ut 2017: 82 män och 16 kvinnor omkom i egenskap av bilförare, 23 män och 3 kvinnor omkom som cyklister och 37 män samt 2 kvinnor omkom som mc-förare. Så här skriver Trafikverket i en analys: ”Drygt hälften av dödsolyckorna med motorcykel är förknippade med en eller flera grova medvetna felhandlingar.”.
Sanningen är också att 39 % av de som omkom i trafiken inte hade bilbältet på sig och 32 % av de som omkom i trafiken under 2017 gjorde det i alkohol- eller drogrelaterade olyckor.
I Trafikverkets rapport slås fast att: ”Beräkningar visar att 15 liv per år kan räddas om vi sänker reshastigheten med 1 km/h.”. Detta utan någon källhänvisning.
Man talar om fler fartkontrollskameror och om gps-kontroll av bilarna. Inget om att en bil inte ska kunna köras om föraren är berusad eller saknar bälte. Inget om att de mest riskbenägna, läs de som kör utan körkort, berusade och utan bälte förmodligen inte skulle bry sig om fartkameror eller gps-övervakning.
Kort sagt så saknar våra trafiksäkerhetsvårdande myndigheter och institutioner insikt i den verklighet som råder på vägarna. Det betyder att fler liv kommer att offras längs våra vägar så länge ingen lyfter blicken ur det inkörda spåret fartkontrollskameror.
Fler nykterhetskontroller, införande av fotboja, med därtill hörande loggning av hur personen rör sig samt kontroll vid misstänkta tillfällen, och konfiskering av bilen efter upprepade körningar med alkohol eller droger i blodet skulle rädda betydligt fler liv. Idag stoppas yrkeschaufförer från att köra om de får diabetes, vilket mycket väl kan behandlas, men notoriska rattfyllon utan körkort men med bil som belagts med körförbud kommer man inte åt.
Får vi män att inse att trafiken inte är en plats att visa upp sin tuffa machostil, eller tävla om vem som har snabbast bil, skulle vi nå rekordlåga siffror när det gäller antalet döda i trafiken.
Får vi dessutom en seriös inställning till vinterväghållningen skulle ännu fel liv räddas.
Jag ställde följande fråga till Trafikverkets pressjour den 16/12: ”Klockan är strax efter 22, det har varnats för snö och fallande temperaturer i tre dygn. Det har snöat mycket måttligt i ett dygn och nu är temperaturen 2 minus. E4 vid Markaryd är hal. Det har inträffat två halkrelaterade olyckor och utländska lastbilar blockerar avfarter på grund av att de inte kommer upp i halkan. Är det entreprenören som inte följer Trafikverkets regler eller är det Trafikverkets regler som tillåter att detta är verkligheten?”.
Jag har inte fått svar ännu.