Vi skriver 2020, och jag kan inte låta bli att tänka på Zager & Evans 60-talshit: ”In the year 2525”. Den börjar med de orden som följs med texten: ”If man is still alive”.
Jag är övertygad om att 2020 blir året vi kommer att minnas som genombrottsåret för en massiv övergång till elbilar.
Vi kan till och med hamna i läget där vi konstaterar att det var 2020 som vi vände klimatkrisen och skapade en värld där människan kan överleva på sin planet. En värld där Greta fick våra ungdomar att intressera sig för politik och få en tro på att det finns en framtid och en framtid som de kan påverka till det bättre genom samarbete istället för religionsfanatism, separatism och nationalism.
Vi avslutade 2019 med att Volkswagen sätter åttonde generationen av VW Golf på hjul och vi börjar 2020 med att samma VW sätter sin VW ID.3 på hjul. Begreppet och varumärket Volkswagen, folkvagn på svenska, har följt med ända sedan typ 1, skalbaggen. ID.3 är bilen som ska bli elbilsvärldens folkbil, medan Golf redan idag är allt det där som kallas premium i en folklig förpackning.
Tittar vi i backspegeln så är det bilmärken som Nissan, Tesla och Mitsubishi som banat väg för den elbilsexplosion vi upplever idag.
Tre frågor sysselsätter hela branschen och det är frågan om Tesla ska överleva nu när de stora jättarna som VW dansar in på scenen, frågan om den asiatiska laddstandarden Chademo ska överleva och frågan om ifall elbilarna ska ha batterier eller bränsleceller.
Den senaste frågan är verkligen ett ämne för en riktig sluggerfight mellan VW, Nissan och Toyota. Bilvärldens tre största företag.
Bränsleceller och vätgas är framtiden, säger Toyota, medan VW och Nissan satsar på batterier i sina eldrivna ID-modeller. Nissan och Tesla satsar stort på batterier. Framför allt Nissan är duktiga på att integrera batterielbilen i det framtida samhället.
Nissan visar hur batterielbilen kan rädda våra svaga elnät och fungera både som energilagring för grön elproduktion och gå in som elleverantör när efterfrågan är som störst i näten för att minska behovet av smutsig elproduktion på marginalen.
Tesla visar hur elbilen kan byggas för att leverera både bättre komfort, säkerhet och prestanda.
Jag lovar, vi hade varken haft Porsche Taycan, Jaguar I-Pace, Polestar 1 och 2 eller Audi e-tron om inte Tesla tagit fram sim Tesla S. Frågan här är om Tesla Cybertruck ska ha samma inverkan på pickup-marknaden och om Tesla Semi ska frälsa lastbilschaufförerna från den svarta dieselslangen på mackarna. Båda använder batterier och elmotor.
När det gäller lastbilarna är det Tesla och Nikola som tävlar om att skapa morgondagens tunga transporter. Hade någon frågat mig för tre månader sedan hade jag sagt att jag är övertygad om att framtidens tunga fordon kommer att ha bränsleceller. Idag tvekar jag efter att Nikola, ja Teslas konkurrent tog det namnet eftersom Tesla hette Nikola i förnamn, säger sig kunna presentera revolutionerande batterier som de kommer att använda i sina lastbilar.
Medan Nikola och Tesla tävlar så levererar redan Hyundai och Scania vätgasdrivna lastbilar till tester i Schweiz och Norge.