En kompakt modul som innehåller ett komplett bränslecellssystem, färdigt att montera i ett fordon eller för stationärt bruk. Det är Toyotas senaste giv på vägen mot vätgassamhället.
Toyotas satsning på bränslecellsteknik och vätgas tar ett nytt viktigt steg med lanseringen av en bränslecellsmodul som kan monteras och användas för en rad olika ändamål: i en bil, i en buss, i en lastbil eller för att driva en stationär generator. Till exempel. Utgångspunkten är att Toyota tillhandahåller en modul som är enkel att montera och ansluta och som är kompakt nog att rymmas nästan överallt.
Ett mål för Toyota är att öka intresset för bränslecellsteknik och vätgas. Två konkreta exempel är bränslecellsbilen Mirai, som just lanserats i en helt ny version, samt bussar. Toyota är även med och utvecklar lastbilar som drivs med vätgas i både Japan och USA.
De senaste åren har det i många länder och regioner fattats politiska beslut för att öka användningen av vätgas. Många företag tar steget in på denna marknad och därmed ökar behovet av bränslecellsteknik.
Teknik från Toyota Mirai
Det långsiktiga målet är naturligtvis att minska utsläppen av koldioxid och därmed hejda den globala uppvärmningen. Som ett av många steg på vägen har Toyota bland annat tillåtit fri användning sina patent som rör bränslecellsteknik.
Den nya modulen har samma teknik som i senaste Toyota Mirai med en bränslecellsstack, ett luftsystem, vätgassystem, kylsystem samt en styrenhet.
Modulen är tillgänglig i fyra varianter: en vertikal (Typ 1) och en horisontell (Typ 2) med effekt på antingen 60 eller 80 kilowatt.
Modulen är konstruerad för att kunna arbeta i ett vitt spektrum av miljöer med både höga och låga temperaturer samt på höga höjder med låg syrenivå. Den är även vibrationstålig.
De fyra varianterna kan kombineras beroende på applikation och flexibelt anpassas till uteffekten och det tillgängliga utrymmet. Modulen har ett brett spänningsområde (400–750 volt) och kan direktkopplas till ett befintligt elektriskt instrument med motor, växelriktare, batteri etc.