Väte är ett av våra vanligaste grundämnen, vi har det bland annat i vatten där två väteatomer binds till en syreatom. Vatten är en väldigt stabil förening. Det delar sig inte bara så där plötsligt till väte och syre. Det krävs energi för att dela de atomerna.
– Väte- och syreatomer väldigt förtjusta i varandra, sa min kemilärare på Katedrals treåriga naturvetarlinje.
Vi lät syre och väte förenas och det blev både vatten och energi av föreningen. Det är detta som framtidens samhälle försöker att utnyttja och biltillverkarna är i främsta ledet när det gäller tekniska lösningar för både bilar och andra fordon samt för hela samhällen.
Tricket är att hålla atomerna separerade, eller rättare sagt hålla väteatomerna separerade från luften eftersom vätet omedelbart förenar sig med luftens syre så snart möjlighet ges. Rätt mängd väte som pytsas in i en bränslecell där det under ordnade förhållanden förenas med syre är nyckeln till att förse framtidens samhälle med lagrad el när den behövs. Exempelvis när sol- och vindkraft inte producerar tillräckligt.
– Det är precis som att släppa in killarna på studentfesten i tur och ordning istället för att släppa in alla på en gång, skulle kemiläraren målande beskrivet det med ett snett leende.
Flera biltillverkare, från Fiat till Toyota, visar idag upp sina tankegångar om hur framtidens samhälle kan byggas och där är Växjö ordentligt akterseglat av både italienare och japaner.
Toyota tog första spadtaget på bygget av sin framtidsstad, Woven City den 23 februari i år. En stad byggd för hållbar och förnybar energiproduktion och lika hållbart dagligt liv. Husen byggs i trä, all trafik görs med eldrivna fordon och energiproduktionen är helt förnybar vind- och solenergi där el lagras i form av vätgas när det överproduceras som sedan används för att producera el i bränsleceller vid behov. Staden byggs med öppna lösningar, låga hus, mycket grönytor för livskvalitet. Staden beskrivs som ett människofokuserat levande laboratorium där 2 000 personer kommer att bo och dela vardagen med inbjudna forskare som ska hitta lösningar för framtidens infrastruktur.
Kommunikationerna i staden kommer att lösas med både självkörande mindre bussar och personlig mobilitet som mindre fordon, medan större fordon har givna parkeringsutrymmen utanför staden. Godstransporter sköts på underjordiska vägar och affärer, liksom restauranger byggs mindre och i samverkan med lokalsamhället, precis som i en fransk by med runt 2 000 invånare idag. Målet är livskvalitet på en planet där klimatet inte är hotat.
Det som gör hela Toyotas projekt spännande är människovänligheten, livskvalitetstanken och tanken på att komma bort från boendet i megastäder till boende i mindre sattelitsamhällen med grönytor, natur, affärer och restauranger i närmiljön. Intressant med tanke på att Japan saknar de enorma ytorna vi har i Sverige. Det vi tror är omodernt är något man strävar efter i Japan.