Utsläpp från vägtrafiken, som inte är kopplade till avgasutsläpp utan består av slitagepartiklar från bland annat däck, bromsar och vägdamm, beskrivs av IVL som den främsta källan till luftföroreningar i många städer. Problemet sägs öka i takt med elektrifieringen och tyngre fordon på vägarna.
IVL Svenska Miljöinstitutet har fått finansiering för att med hjälp av en ny metod genomföra mätningar längs med trafikerade vägar, bland annat i Göteborg, för att se hur stora dessa utsläpp är från tunga fordon. Nyckelfaktorer som fordonsvikt och körbeteende ska analyseras för att se hur de påverkar utsläppen.
I en kommentar i pressmeddelandet framhåller IVL problemet som att det skapas i och med övergången till elfordon, vilket jag personligen ser som lobbying för att få loss pengar till målstyrd forskning. Problemet med partiklar i städernas luft är och har varit i högsta grad reellt men tyvärr återväcks frågan gång på gång på olika grunder i syfte att få loss pengar. VTI skylde på dubbdäcken för en tid sedan. Nu skyller IVL på elfordon. Verkligheten är att problemet funnits länge och att bästa sättet att minska partikelhalterna är att hålla gatorna rena från damm och att inte förtäta städerna med smala gator mellan höga hus. Tittar vi på en jämförelse mellan eldrivna fordon och dieseldrivna diton så blir det i verkligheten färre bromspartiklar från elfordon som använder hybridteknik för att bromsa dem med elmotorerna som används som generatorer vid retardation.
– När vi övergår till renare transportalternativ som elfordon är det viktigt att se till att vi inte byter ett miljöproblem mot ett annat. Det behövs mer kunskap om den här typen av utsläpp och vad vi kan göra för att minska dem, säger Yingying Cha, projektledare och transportexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Projektet, som har fått drygt fem miljoner i stöd av Formas, leds av IVL och utförs i samarbete med flera internationella universitet och forskningsinstitut. Det ska öka kunskapen om utsläppen och även förbättra metoderna för att mäta luftkvalitet i städer. Resultatet ska användas som underlag för att driva på regler och lagstiftning som kan minska utsläppen från tunga fordon.
– Genom att involvera lastbilsföretagen och bromstillverkare vill vi också driva på den tekniska utvecklingen inom fordonsdesign, så att den miljömässiga hållbarheten får större fokus. Vi hoppas att arbetet kan leda till minskade utsläpp och även bidra till strategier som är positiva för människors hälsa och för miljön, säger Yingying Cha i IVL:s pressreleease.