Jag citerar aftonbladet.se:
Två SL-bussar har frontalkrockat i Sollentuna. Samtidigt som en olycka på E6 mellan Landskrona och Rydebäck orsakat stopp i trafiken.
– Nu är det vinter. Punkt slut, säger Sofia Lindahl, presskommunikatör på Trafikverket.”
aftonbladet.se berättar också:
”Kollisionen inträffade vid 15.22 på Lomvägen i området Sjöberg. Vägen stängdes av i båda körriktningar.
– Det är jättehalt i området, och i hela länet, säger Alexander Axelsson, ledningsoperatör vid Storstockholms räddningstjänst.”
24 personer skadades.
En gata i Stockholm som trafikeras av kollektivtrafiken, som är upphandlad enligt reglerna och drivs med liten vinstmarginal med pressade chaufförer, är med andra ord inte halkbekämpad trots att smhi varnat för halkan i flera dagar och trots att olyckan händer mitt på dagen.
Den enda kommentaren från myndigheten som ansvarar för trafiksäkerhet och framkomlighet är: ”– Ta det lugna i trafiken, håll avstånd och anpassa hastigheten efter väglag. Nu är det vinter. Punkt slut, säger Sofia Lindahl, presskommunikatör på Trafikverket.”
Alla vet att bussar inte är särskilt trevliga eller säkra på vinterväglag, särskilt inte de förlängda dragspelsbussarna, som i praktiken är ett tungt fordon med en drivande axel, en styrande axel och en enkelaxlad kärra.
Trafikverkets beredskap och halkbekämpningen klappade igenom totalt den där dagen Stockholm försvann i en snöstorm för tre år sedan, men på Trafikverket har man inte lärt sig något annat än att det är förarens ansvar att köra så att att det är säkert.
Samtidigt har chaufförerna i stadsbussarna krav på sig att hålla tidtabellen och det med ett fordon som fungerar dåligt i halka.