Aftonbladet tar idag upp ett av de viktigaste trafiksäkerhetsproblemen på ett mycket bra sätt. Enligt trafikverkets statistik, som redovisas i artikeln, är det droger eller alkohol som är orsaken till runt 30% av alla dödsfall i trafiken.
Länk till Aftonbladets artikel.
2017 var det 81 personer som omkom i alkohol- eller drogrelaterade olyckor.
Vad gör trafiksäkerhetsorganisationer åt detta?
Trafikverket säger inget annat än att 100 färre skulle dö om alla håller hastighetsgränserna. Ett påstående utan statistiskt bevisad grund.
Polisen säger att det viktigaste är att alla håller hastighetsgränserna. Även det ett pågående utan statistiskt bevisad grund.
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, kräver lägra hastighetsgränser. 40 på vägar där det finns ett övergångsställe och 80 på vägar som saknar mötesseparation.
Transportstyrelsens och trafikverkets byrådirektörer säger att nyckeln till ökad säkerhet är att yrkeschaufförerna håller hastigheten. Även det ett pågående utan statistiskt bevisad grund.
Folksam har en uttalat lobbande trafiksäkerhetsambition som ibland trampar i klaveret.
”Sedan vi började med mätningarna för tre år sen har det dessvärre gått åt fel håll med allt fler och kraftigare fortkörningar,” sa Anders Kullgren, forskningschef på Folksam hösten 2019, året då antalet döda i trafiken minskade till 221 från att ha legat på 324 2018.
MHF, Motormännens helnykterhetsförbund, berättar i senaste numret av tidningen Motorföraren att polisen i princip slutat med alkohol- och drogkontroller i trafiken.
Polisen, vill ha fler fartkameror längs våra vägar. Kameror som bara ser fartsyndare, inte rattfyllerister, biltjuvar eller andra efterlysta brottslingar.