Det är intressant med statistik men tolkas den rätt idag?
Tittar vi på olycksstatistiken så ser vi att antalet döda i trafiken minskar och nu är nere i knappa 300 per år. Tyvärr ökar antalet trafikdödade som är äldre än 65 år. Av de 275 som dog i trafiken förra året var 99 över 65 år. Det är 36%!
Redan innan juli månad var slut hade 13 mc-åkare mist livet i trafiken bara den månaden. Antalet döda mc-åkare ligger mellan 25 och 50 per år. Statistiskt sett har var fjärde mc-förare som omkommit i trafiken saknat körkort.
Statistiken visar också att en tredjedel av alla döda i trafiken var påverkade av alkohol eller droger. En annan tredjedel av dödsfallen kan härledas till trötthet. NTF hävdar att ytterligare en tredjedel dödsfall kan undvikas om alla håller hastighetsgränserna och 10% färre skulle dö om alla använda bilbälte. Folksam hävdar att man räddar 65 liv per år om alla bilar har autobroms.
Kan alla hålla sig vakna dör med andra ord 90 färre i trafiken, håller alla hastigheten dessutom dör 180 färre i trafiken, har alla dessutom autobroms blir det 245 färre döda. Lägger vi till den exklusiva insatsen att alla sätter på sig bältet är vi uppe i 272 färre döda. Bara tre döda i trafiken om allt vore så enkelt.
Helt klart finns det en överlappning som fäller mitt kantiga matematiska resonemang. Det finns de som kört onyktra utan bälte, rejält trötta och dessutom för fort. Är de i hundraårsåldern så faller hela resonemanget.
Å andra sidan så har vi ju en typisk riskperson i en berusad hundraåring utan bälte och med ett körbeteende som får 20-åriga kepsnissar att rodna av mindrevärdeskomplex.
Ska vi se lite seriöst på det här så är det skrämmande att 10% av de döda är mc-åkare. Det betyder att mc-åkare är rejält överrepresenterade om vi sätter siffran i relation till hur många som åker mc. Jag är övertygad om att man politiskt och trafiksäkerhetstekniskt har gett upp när det gäller mc-åkarna. Folksams forskning visar att andra räcken längs vägarna kan minska skadorna på mc-åkare, men det skiter Transportstyrelsen i.
Det också skrämmande att 25% av dessa kört utan körkort. Det sätter ett helt annat ljus på polisarbetet.
Ska vi lita på Transportstyrelsen som ser övervakningskamerorna som bästa trafiksäkerhetsåtgärden och pekar på en minskning av antalet död med runt 20% sedan de infördes? Det motsvarar den säkerhetsökningen Folksam ser i autobroms. Nu har de flesta nya bilar trötthetsvarnare, filhållare, autobroms och betydligt bättre krocksäkerhet. Dessutom har vi fått mötesseparation.
Övervakningskamerorna missar samtidigt mc-förare som inte har skylt fram. Man ger upp mc-åkarna, och kamerorna klarar inte de notoriska fartsyndarna. De hittar heller inte drogpåverkade förare, utländska lastbilschaufförer med falska körkort, politiska fanatiker med dynamit i bilen eller småtjuvar med stöldgods.
Avslutningsvis hävdar NTF att 200 färre skulle dö i trafiken om alla sänkte hastigheten med 10 km/t. Det är 75%! Politiskt korrekt, men helt orimligt i realiteten.