Så här skriver Transportstyrelsen i sitt nyhetsbrev:
”Dubbade däck får inte användas mellan den 16 april och 30 september, om det inte råder vinterväglag eller om det befaras bli sådant väglag. Det innebär att man även efter den 15 april får använda dubbdäck om man till exempel ska åka till fjällen över påskhelgen och det kan förväntas vara vinterväglag under resan.”
Ändå är både Transportstyrelsen och Polisen av den uppfattningen att man inte får använda bilen med dubbdäck dagarna innan den dagen väderprognosen talar om 2 dm snö.
Det resonemang som Polisens talesperson Erling Andersson, poliskommissarie/verksamhetsutvecklare, använde för att motivera tolkningen att jag inte kan köra bilen med dubbdäck de fyra dagarna med sommarväglag innan snön gick ut på att: ”i så fall kan vem som helst komma och säga att de ska upp till Norrland i midsommar och där kan det vara snö.”.
I min värld är det större skillnad mellan den tesen och min lägesbeskrivning med fem dagar till 2 dm snö enlig Smhi i kombination med en betald flygbiljett 22 mil från min bostadsort, än alla andra lägen där ” befaras bli vinterväglag”.
Resultatet den här våren blev för mig om jag valt att följa Polisens och Transportstyrelsens råd:
”Jag får inte köra på dubbdäck under dagen idag. Så jag förväntas byta till sommardäck när jag är tillbaka i Växjö vid 17-tiden och sedan byta tillbaka till dubbdäck inatt vid 04-tiden om jag ska använda bilen innan avresan.
Visar det sig så att jag ger mig iväg med dubbdäck och väderprognosen inte stämmer så måste jag ha med sommardäcken i bilen så att jag kan byta tillbaka så snart jag inser att antingen väderprognosen är fel eller väghållaren klarat att hålla vägen fri från vinterväglag.
Positivt tänkande ger vid handen att jag, i egenskap av laglydig medborgare, skulle utfört fyra däckbyten under två veckor och då skulle jag ändå stå där med dubbdäck och inte få använda bilen förrän det femte däckbytet är genomfört. Sammanlagd kostnad runt 3 500 kronor.
Jag ringde min däckfirma och bad dem hjälpa mig.
– Är du komplett galen? Om det rätt var på arbetstid skulle vi inte hålla på och leka på det här viset. Vi har definitivt tillräckligt att göra som det är, var svaret jag fick.
Hade meteorologen haft fel, vilket händer ibland, hade jag varit uppe i 9 däckbyten plus den extra negativa miljöpåverkan det innebär att köra runt med fyra extra kompletta hjul i bilen för att kunna byta på däckverkstäder längs vägen. Något som med all sannolikhet varit dyrare än hemma i Växjö. Då hade jag varit uppe i en kostnad på 5 500 kronor.”
Pingback: Tankar om trafik | Transportstyrelsen tycker att det kanske behövs dubbdäck uppåt landet