Jag kan bara inte acceptera att myndighetspersoner ljuger för mig bara för den goda sakens skull. Jag kan inte acceptera att man döper om fartkontrollkameror till trafiksäkerhetskameror. Jag kan inte acceptera att Trafikverket går ut i en pressrelease med ett så dåligt underbyggt påstående som att 100 färre trafikanter skulle dö om alla höll hastigheten.
Så här lyder Trafikverkets pressmeddelande apropå nya fartkontrollskameror i södra Sverige: ”Syftet med kamerorna är inte att ta fast dem som kör för fort, utan att se till att människor inte dödas eller skadas i trafiken. Lägre hastighet innebär dessutom mindre utsläpp av koldioxid.
– Om alla höll hastighetsgränserna på vägarna, skulle mer än 100 liv sparas varje år, säger Kristina Johansson, trafiksäkerhetsansvarig på Trafikverket i Region Syd.”
Varför ska vi acceptera att landets viktigaste myndighet när det gäller trafik går ut så tvärsäkert med påståendet och så onyanserat hyllar kamerorna som i realiteten betyder att man lägger över ansvaret för lagföringen av trafikbrott på robotar istället för levande poliser som kan bedöma en specifik situation.
2017 dog 253 personer i trafiken. Jag har svårt att föreställa mig att det i mer än 40% av fallen berodde på att de körde för fort. Jag har t.o.m. svårt att föreställa mig att 100 fler individer skulle överlevt om alla hållit hastigheten.
Jag förstår helt den goda tanken bakom påståendet. Tanken att hålla nere tempot på våra vägar, men den bistra sanningen är att vi idag har många trafikanter som kör under gällande hastighet därför att de fokuserar på hastigheten och bortser från alla andra risker i trafiken och en parallell är att polisen också fokuserar på hastigheten och missar så mycket annat.
Trafikverkets egen statistik visar att 81 personer omkom i en alkohol- eller drogrelaterad olycka under 2017. Man skulle kunna dra slutsatsen att det endast är 72 personer som dött av andra orsaker än alkohol, droger eller fortkörning, men så enkelt är det inte då många olyckor orsakas av en kombination av alkohol/droger och fortkörningar. Dem kommer man inte åt med fartkontrollskameror.
Tittar vi på trafikolyckorna den senaste veckan så har vi två dödsolyckor där ungdomar varit ute på festnätter typ fredag/lördag och missbedömt situationen. Ungdomar som matas med fräcka billekar i action-filmer och reklam för sportiga bilar med körglädje. Ungdomar som tror att det är vuxet och coolt att ta risker i trafiken. Dem kommer man inte åt med fartkontrollskameror.
En tredje olycka inträffade på en vägsträcka som polisen beskrev som ”mycket halt”. Den omkomne hittades död utanför bilen, vilket tyder på att han inte haft bilbälte. De som kör utan bälte kommer man heller inte åt med fartkontrollskameror.
Notoriska fartsyndare vet var kamerorna står. Dem kommer man heller inte åt med fartkontrollskameror.
Tittar vi på olika fordonsslag så är det mc-förarna som har det tuffast. Det är fler mc-förare som tyvärr omkommer i trafiken om man relaterar siffrorna till hur många fordon som är i rörelse. Mc-förarna kommer man heller inte åt med fartkontrollskameror.
Aggressiv körning är ett stort problem idag. Svenska polisen bryr sig inte om korta avstånd, men i Tyskland anses det vara ett av de största trafiksäkerhetsproblemen. De som stressar framförvarande bilist försöker få vederbörande att köra fortare. Dem kommer man heller inte åt med fartkontrollskameror.
Kort sagt så är det min uppfattning att Trafikverket gör det väldigt lätt för sig själva och polisen genom att kalla fartkontrollskamerorna för trafiksäkerhetskameror och gå ut med att 100 fler skulle ha överlevt i trafiken om alla höll hastigheten.
Det enda som är sant om fartkontrollskamerorna är att de på vissa sträckor håller nere tempot, att de ökar ryckigheten i trafiken och att de är ett problem för den tunga trafiken när bilen framför plötsligt bromsar när föraren ser en fartkontrollskamera. De drar naturligtvis in pengar till statskassan också.