Jag ställde en fråga till Trafikverkets pressjour: ””Klockan är strax efter 22, det har varnats för snö och fallande temperaturer i tre dygn. Det har snöat mycket måttligt i ett dygn och nu är temperaturen 2 minus. E4 vid Markaryd är hal. Det har inträffat två halkrelaterade olyckor och utländska lastbilar blockerar avfarter på grund av att de inte kommer upp i halkan. Är det entreprenören som inte följer Trafikverkets regler eller är det Trafikverkets regler som tillåter att detta är verkligheten?”. Detta var den 16/12. Efter påstötningar fick jag en ursäkt en månad senare.
Nu har jag fått svaret att det är ingen som gjort fel. Det handlar om kostnader och miljö: ”Med de väderförutsättningar som var så kommer man inte kunna garantera att hålla vägen helt halkfri. Detta är som sagt den högsta std-klassen vi har och det är givetvis samhällsekonomiska bedömningar som ligger bakom vilken standard vi erbjuder på vägnätet.
Teoretiskt så skulle man kunna ha dubbelt med resurser för att minska åtgärddstider och höja saltgivorna ordentligt, men här har vi också en miljöaspekt som inte är försumbar och saltets påverkan på vattentäkter/ grundvatten är också en viktig fråga för Trafikverket.”
Detta som ett svar på min andra fråga kopplad till en dödsolycka på E4 15/1 2019. En olycka där en personbil fick sladd på den delen som är 1+2 väg norr om Ljungby. En lastbil kom efter personbilen. Det var så halt att chauffören inte kunde få stopp på sin lastbil.
Efter att ha kört E4 från Stockholm till Värnamo under eftermiddagen idag tisdagen den 15/1 kunde jag konstatera att det stämmer det som många chaufförer berättade om under söndagen, då det också var flera halkolyckor längs E4. Det var stora variationer när det gäller insatserna från väghållarna och detta trots att det är en klass 1 väg och den viktigaste transportleden i landet.
Jag mötte snön vid Ödeshög och det frös på i vänsterfil cirka fyra mil längre söderut. Ytterligare tre mil längre söderut var båda körfälten isbelagda, men cirka en mil norr om Jönköping hade halkbekämpningen lett till att höger körfält var isfritt igen. Genom Jönköping var båda körfälten halkfria eller så gott som halkfria och det höll isig ett par mil söderut. Sedan helt oväntat blev det isgata och extremt halt i höjd med Vaggeryd och detta fortsatte ner till Värnamo.
Jag hade upprepade tillfällen kontakt med Trafikverkets pressjour där Trafikverkets presskommunikatör Joanna Ljunggren beskrev situationen som att de driftsområden hon pratat med levt upp till kraven om halkfrihet efter två timmar efter att nederbörden upphört.
Min motfråga blev då: Vilka krav ställs när det gäller påfrysning, och vi relaterade till Söndagen samt dagens situation vid Vaggeryd? Fallande temperaturer och våt vägbana betyder påfrysning och det var väntat både under söndagen och under dagen idag. Ändå var E4 isgata vid Vaggeryd idag. Nöjer sig Trafikverket med att det kan bli så?
Efter den konversationen fick jag veta att olycksbilen som färdats samma väg som jag knappa timmen före mig tappat greppet i halkan och blivit påkörd av en lastbil. Jag vidarebefordrade den historien till Trafikverkets pressjour och ställde än en gång frågan om vi inte kan förvänta oss att E4 är halkfri när det är två minus och måttligt snöblandat regn.
Svaret jag fick: ”Våra krav på vinterväghållningen beror ju som du vet på vilken standardklass vägen har. E4:an genom Skåne och Småland har den högsta klassen, dvs. stadradklass 1.
Kraven för körfälten den standardklassen är enl. följande.Vid uppehållsväder och vid en vägytetemperatur varmare än – 6 grader, så ska det vara snö och isfritt.När det är nederbörd i luften så har vi krav på åtgärdstider från när ett startkriterium har inträffat.Vid snöfall så är stratkriteriet 1 cm snö och då börjar åtgärdstiden löpa. På vägar i stdklass 1 har man en åtgärdstid på 2 h.Efter avslutat snöfall så har man således 2 h på sig innan vägen återigen ska vara snö och halkfri. Under pågående snöfall så ska åtgärder utföras om startkriteriet åter är uppfyllt efter avslutad runda.Är det lite snöfall som inte kommer upp i 1 cm eller att det regnar på en kall vägyta så inträffar det ett startkriterium när körbanan har ett friktionstal på 0,30.Åtgärdstiden för halkbekämpning i det här fallet är också 2 h. Under pågående nederbörd så ska åtgärder utföras om startkriteriet åter är uppfyllt efter avslutad runda.Våra krav innebär således att man i samband med nederbörd inte kan förvänta sig halkfria vägar.I samband med snöfall, regn på kalla vägar eller underkylt regn så kommer det inte att vara halkfritt på våra vägar.I det aktuella fallet på E4 norr om Lagan så var förutsättningarna sådan att väderprognosen talade om att det under eftermiddagen skulle komma in nederbörd i form av snö.Vägarna var före nederbörden snustorra. I samband med att snöfallet kom in vid ca 12.30 så startades halkbekämpning upp.Den aktuella platsen är ju på vår 2+1 väg och olyckan hände i södergående riktning.Vi har GPS på våra halkbekämpningsfordon , vilket innebär att vi har koll på när saltbilen passerade aktuell plats.Bilen passerade i norrgående riktning kl. 13.23 och i södergående riktning kl. 13.59. Man halkbekämpade med en normal saltgiva vid de väderförutsättningarna som var.Efter avslutad runda så återvände bilen till Ljungby. Vädret förändrades från kall snö till blötare snö och sedan snöblandat regn. Detta gjorde att saltet tvättades ur och Beredskapshavaren gjorde bedömningen att man skulle köra en saltrunda till.Bilen passerade aktuell plats i norrgående riktning kl. 16.03 och sedan när den skulle köra söderut så var det stopp beroende på att olyckan inträffat.Väderförutsättningar med snöblandat regn/ regn / underkylt regn på kalla vägar är bekymmersamma, men vår bedömning är att vår Entreprenör har gjort det som förväntas av dem i den aktuella vädersituationen.”