En olycka inträffar och svensk media återger det i väldigt korta sammanfattande termer. Ingen analys. Inga uppgifter om vilka bilmodeller som varit inblandade. Mycket lite och näst intill vilseledande om händelseförloppet. Exempelvis tysk och dansk media är avsevärt mer analyserande och noga med bilmodeller och händelseförlopp.
Vilket är rätt?
Så här beskrev flera svenska tidningar en svår olycka som inträffade måndagen den 19/8:
”Utländsk man död efter olycka på E4
Strax innan klockan 13 på måndagen inträffade en trafikolycka söder om Skånes Fagerhult. En man i 30-årsåldern skadades allvarligt och dödförklarades sedan på sjukhuset.
Larmet inkom klockan 12.55 efter att en lastbil kört in i en personbil bakifrån. Räddningstjänst, ambulans och polis larmades till platsen.
– Det är en personbil som har blivit påkörd av en lastbil. En person är allvarligt skadad, sa Kenneth Eriksson, inre befäl vid räddningstjänsten Nordvästra Skåne.
Mannen avled av sina skador. Han var inte svensk medborgare.
Vägen stängdes av efter olyckan och trafiken släpptes på efter två timmar senare.”
Total nonchalans från Trafikverket
Bakom de här raderna döljer sig en tragedi orsakad av besparingsiver när vägen byggdes följt av total nonchalans från Trafikverket när problematiken påpekades av den lokale bärgaren. Ja, just han som har mest att tjäna på att rensa upp efter olyckorna.
– Man får resonera lite som Systembolaget, suckade bärgaren när vi mötte honom efter den fjärde olyckan 2018. Det är ju mitt levebröd att bärga bilar, men jag kan inte stillatigande se på när en dåligt konstruerad väg orsakar så här många och allvarliga olyckor. Detta sa han i april 2018.
Det handlar om en sträcka på ett par mil av E4, Sveriges viktigaste transportled. Motorvägen här har avsevärt smalare vägrenar än längs resten av motorvägen genom Sverige, och detta betyder att ett fordon som av någon anledning tvingas stanna måste göra det med en del av fordonet fortfarande ute på körbanan. Den högra körbanan på motorvägen.
Mannen som omkom hade fått punktering på en lätt lastbil, redan där fel med andra ord, och stannat för att byta däck. han kunde inte köra så långt åt sidan att han kom av vägen och hans lätta lastbil blev påkörd av en tung lastbil medan han bytte däck, vilket resulterade i att han omkom av skadorna. Detta bara ett par dagar efter att två tunga lastbilar kolliderat på samma sätt efter att den ena fått punktering bara knappa kilometern från denna olycka.
Jag lyfte under 2018 problematiken till Trafikverket, där Kristina Johansson är utredare när det gäller trafiksäkerhet på Trafikverket i Malmö.
– Den vägen byggdes under 90-talet och enligt de regler som gällde då, svarar hon. Det var viktigt att hålla nere kostnaderna så den prioriteringen gjordes då. Idag byggs inte den här typen av vägar. Idag bygger vi alltid med minst 2,75 meter vägren.
Det är i princip samma sak som en av Peabs killar konstaterade vid en av olyckorna under 2017.
– Vägen är inte bra här, sa han medan de jobbade med att bygga en oljefälla i diket för att hindra läckande hydraulolja från att sprida sig efter en olycka med två tunga lastbilar inblandade. Det här började när vi byggde motorväg strax söder om den här. Under bygget kom nya direktiv så den gamla planeringen med normal bredd på vägrenarna revs upp och vi tvingades bygga smalare vägrenar. Sedan blev det samma sak när vi byggde den här sträckningen av E4.
Finns det några planer på att åtgärda den här vägen frågar vi Kristina.
– Vi känner till problematiken, men vår statistik pekar på endast ett par olyckor varje år av den här typen, svarar hon. Det är uteslutet att bredda vägen. Det blir för dyrt med tanke på hur den här vägsträckan byggts.
Det är då vi får veta att statistiken som Trafikverket lutar sig emot endast tar upp olyckor med personskador. När vi kommit fram till att det är detta som skiljer våra underlag ställer vi än en gång frågan om det ändå inte finns anledning att göra något, hastighetssänkning, varningssystem eller något annat. Under 2017 var det 7-8 olyckor med tunga lastbilar inblandade på sagda vägsträcka med just det här händelseförloppet. Vägen var avstängd i dagar, vilket också är en kostnad.
– Hastighetssänkning är inte aktuellt, men fler nöduppställningsplatser kan vara en lösning, svarar hon. Varningssystem vill vi inte ha. Det är inget vi använder i Sverige och vi vill inte ha unika lösningar på en specifik sträcka.
I det läget måste jag ändå notera att det är just det som är problemet här. De smala vägrenarna är en unik lösning på den här sträckan och det är därför olyckor händer. Den noteringen lämnas obesvarad, men med ett löfte om att man ska ta upp problemet igen.
Nu har alltså ännu en dödsolycka inträffat och det två år efter att den lokale bärgaren varnat för den. Just den här olyckan kommer faktiskt att vara med i Trafikverkets statistik, och den kunde undvikits om man istället för att titta på direkt missvisande statistik valt att lyssna på en kille som dagligen jobbar längs vägen eller killar som faktiskt byggt och underhåller vägen.
Historiskt har det hänt flera liknande olyckor här. Det har inträffat en olycka med dödlig utgång i samband med räddningsarbetet efter en sådan här olycka och några olyckor med allvarliga skador, så det är ett problem som även kostar samhället både i mänskligt lidande och i form av stopp på den viktiga E4:an.
– Jag tycker att man ska rikta kritiken mot Trafikverket, som är ansvariga för att man snålat in på ett sätt som nu bevisligen leder till flera allvarliga olyckor och långa stopp, säger en åkeriägare vars bil varit inblandad i en sådan olycka här.
– Det är ändå säkerheten som är det viktiga, säger bärgaren. Jag ser ju att detta är ett problem som bara kan lösas med att man breddar vägbanorna på den här sträckan. Att skylla på chaufförerna håller inte då man som chaufför måste kunna lita på att man inte drabbas av en sådan här överraskning. Till saken hör att det säkert finns flera tillbud där chauffören precis lyckats undvika en olycka och det finns risker att en chaufför inte hinner kolla vänsterfilen och krockar med ett fordon där vid en väjning. Kort sagt så är det många oskyldiga som är i riskzonen här och det kan man inte blunda för längre. Något måste göras!
Så till svensk media som tar upp allt från en olycka där någon kört ner en brevlåda till allvarligare olyckor med dödlig utgång, men aldrig analyserar eller går djupare. Ett av skälen är naturligtvis att svensk polis är ytterst sparsam med information och ett annat är att sjukvärden inte lämnar ut något om skadeläget förrän dagen efter och då har en press som maniskt ägna sig åt snuttifiering redan glömt olyckan. Redan glömt trafikfällan eller brottet som lett till olyckan.
Polisen i Sverige har också blivit duktiga på att mota undan media från olycksplatser. Gärna med motiveringen att privatpersoner är för närgångna. Detta mot bakgrund av att media idag köper bilder från amatörfotografer som kallar sig blåljusfotografer istället för fotografer anslutna till Journalistförbundet eller Sveriges fotografers förbund. Fotografer som har utrustning och utbildning för att fotografera utan att störa och etiska regler som styr upp vad som ska visas och hur. Kort sagt vägsträckningar och plats för olyckan istället för blinkande blåljus eller krossade bilar.