The never ending story, var ska bästa däcken sitta, är i högsta grad aktuell. Nu senast på aftonbladet.se. Både motorredaktionen och allas vår Robert Collin går lös på oansvariga svenska bilister som sätter bästa däcken fram istället för bak. Bästa sättet att ta död på alla tvivel är att idiotförklara alla som har en avvikande uppfattning, vilket Robert Collin gör genom att kalla dem ”förståsigpåare”.
Bilprovningen har gått ut med en pressrelease där man berättar att tre av tio svarade i en enkät att däcken med bäst mönsterdjup ska vara monterade fram, att det inte hade någon betydelse eller att de inte visste.
Slutstsen som Bilprovningen drog var: ”I praktiken innebär det att tre av tio bilister kan ha felmonterade vinterdäck, oroväckande nog.”
Atonbladet.se konstaterar:
”Robert Collin, Aftonbladets trafikexpert med 25 års erfarenhet av att testa vinterdäck, är inte förvånad:
– Detta är just vad Aftonbladet alltid har pläderat för, men det har varit svårt att tränga igenom. Det finns så många förståsigpåare som tror att de vet bäst.”
Faktum kvarstår. Uppfattningen att bästa däcken ska sitta bak bygger på forskning som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjorde innan majoriteten av bilarna fick antisladdsystem. Den gjordes med vissa givna förutsättningar på halkövningsbanor, simulerad halka genom vattenbegjutning. De bygger också på en forskares teoretiska beräkning av en bils tyngdpunkt och förutsätter att testföraren fortsätter gasa när bilen tappar greppet.
Norska motsvarigheten till KAK, NAF, har precis som jag gjort ett flertal tester på normalt vinterväglag och, precis som jag konstaterat att bästa däcken bak ger längre bromssträcka och sämre vägegenskaper.
Så här beskriver NAF sina resultat:
”Både i høyre- og venstresving var det testbilen med de beste dekkene foran som hold seg best i kjørebanen, i 60, 70 og 80 km/t.
Og for mange kanskje enda viktigere:
Bremselengden er 10 til 15 meter kortere på snøføret når de beste dekkene sitter foran.”
Jag gillar Rober Collin. En rebell i motorjournalistikens värld som fick Mercedes treuddiga stjärna att snurra flera varv i desperation när han fick A-klass att välta.
Nu är det han som beskyller fritänkare för att vara förståsigpåare och snällt som en lydig Cocker Spaniel upprepar forskarnas vilseledande påståenden baserade på målstyrd forskning.