Hela havet stormar och livbåten har gått på grund. Kolspöket har Europa i ett järngrepp och Nuonspöket har svensk media och svenska politiker i ett järngrepp. Debatten stormar men analytikerna har blint rott rakt upp på land.
Vattenfall får ta emot kritik för att de producerar energi med kolkraftverk och för att de driver kärnkraftverk. Samtidigt får både Vattenfall och regeringen, med Maud Olofsson som Bulls eye agera darttavla när Konstitutionsutskottet kastar pil på alla skyldiga i den så kallade Nuon-affären.
Hur hänger detta ihop?
Jo, Nuon var ett framtidsprojekt för Vattenfall. Tanken var att producera kraft med naturgas, som har betydligt mindre inverkan på växthuseffekten än kolkraft, och saknar alla kärnkraftens problem, som risk för radioaktivt utsläpp, problem med långtidsförvaring och riskerna för spridning av radioaktivt material till fientliga stater och terrorister.
Efter att Vattenfall köpt Nuon sjönk plötsligt priserna på kolkraft. Politikerna vågade inte ta tillfället i akt för en kraftfull miljöinsats genom att införa en kraftigare koldioxidskatt för att kompensera det lägre priset på kol. Alltså blev Nuon och en bättre miljö en förlustaffär. Något som är värdigt medias, Konstitutionsutskottets och många politikers spott och spe. Media har inte en enda gång vänt på stenen och sett verkligheten bakom Nuon-affären. Hellre vädra skandal än göra en analys.
Hur hänger då detta ihop med elbilar och en framtid för fossiloberoende transporter?
Jo, elbilarna får ofta negativ kritik baserad på en tankemodell där det krävs elektricitet på marginalen för att klara en storskalig elbilsintroduktion. Då kommer kolkraftverken att behövas och i det läget är det mer miljövänligt att köra på diesel än el. Låter vi istället gaskraftverken gå in blir det tvärtom. Gaskraftverken har dessutom möjligheten att drivas på en inblandning av biogas eller förnybar syntetisk gas. Gaskraftverken är därmed betydligt mer framtidssäkra än kolkraften.
Analytikerna har maximalt fokus på ekonomin i det korta perspektivet och media går i ledband. Därför vågar än färre kraftbolag göra stora investeringar för miljöriktig energiproduktion. Därför fördröjs elbilsintroduktionen och därför får beslutsfattare kritik för en miljöriktig men oekonomisk satsning.
Kvällspressen meddelade dock i dag att Arktis glaciärer smälter betydligt fortare än de gjort tidigare och att vi snart inte kan bryta den utvecklingen. Det betyder att kustnära städer kommer att läggas under vatten. Miljö och katastrof i sann symbios. Då kan media ta upp frågan.