Tankesmedjantrafik drivs med Stefan Nilsson som huvudredaktör och inbjudna gästtyckare. Vi kommer att ta upp framtidens trafik och infrastruktur ur ett journalistiskt perspektiv där vi granskar dagens situation, ifrågasätter politiska beslut, belyser forskning och debatt både i Sverige och utomlands.
Grundtanken är att försöka se en framtid byggd på ett användarperspektiv där de olika trafikslagen samverkar istället för att konkurrera. Endast då kan vi nå ett effektivt trafiksystem med minsta möjliga miljöpåverkan. Basen i ett snabbt genomslag är att se till hur den enskilde användaren ser nyttan i ny miljövänlig teknik och själv vill bidra till en positiv utveckling både vad gäller trafiksäkerhet, miljö och livskvalitet. Vi vet att bästa förutsättningen för ett snabbt genomslag är egennyttan för individen. Det kan vara ekonomi, frihet att bo på ett visst sätt. Det kan också handla om närhet till kultur, affärer eller snabbt internet.
Livskvalitet kan för den ena människan vara att bo i en villaförort, för en annan person kan det vara att bo i en riktigt gammal centrum-lägenhet och för den tredje kan det handla om att bosätta sig utanför tättbebyggt område. Genom att se allas strävan mot ett bättre liv och ge alla möjligheten att utforma sitt liv efter det kan vi också bygga en infrastruktur som snabbt accepteras av alla.
Vi är övertygade om att framtidens samhälle bygger på både privatbilism, cyklar, skotrar och kollektivtrafik. Vi är också övertygade om att elektrifiering av olika transportslag är nyckeln till en bättre stadsmiljö, minskad växthuseffekt och bättre bytesbalans.
Vi tror inte på tanken att tvinga bort privatbilismen från städerna. Nyligen gjorda utredningar visar på att det går att bygga tätare men det är svårare att hyra ut, eller sälja, lägenheter och lokaler i fastigheter där det inte finns tillgång till parkeringsplatser. Därför har förtätningen bara bidragit till färre grönytor i städerna. Städer som stänger stadskärnorna för bilismen drabbas också av affärsdöd i centrum och att affärerna flyttar ut till köpcentra.
Nyckeln till levande städer i framtiden kan vara knutpunkter där bilismen möter de kollektiva transportsystemen. Bilen lämnas och resenärerna tar tåg, tunnelbana eller eldriven buss till centrum där det i biljettpriset ingår hyrcykel, gärna med falk som alternativ, hyrskoter eller kompakt eldriven stadsbil. Flyget har visat vägen med parkeringsmöjligheter kopplade till ett annat trafikslag. Tänker vi om och tänker rätt kan vi använda den här idén på marken och istället koppla samman privatbilismen med tunnelbana, pendeltåg, snabbtåg och utrasnabba tåg som ersätter inrikesflyget. Vill vi kan vi göra grönytor över parkeringarna och längs vissa järnvägsspår, precis som man gjort på nedlagda järnvägar i New York. Fast här behåller vi järnvägen och bygger ett tak med grönytor som parker, kolonilottor, strövstigar, motionsspår och caféer istället.