I franska Lyon rullar idag världens största eldrivna lastbil (med batterier för drivmedelslagring), en bil som Renault Trucks tagit fram på ett Midium-chassi. Det hela är ett samarbete med de två franska teknikföretagen PVI och IFP Énergies nouvelles. Båda med fokus på lösningar för eldrivna fordon. Bilen är en 16 tons lastbil som ägs och drivs av logistikspecialisten STEF.
Efter att lastbilen körts i daglig närdistribution för franska Carrefour, en kedja butiker i stil med Willys i Sverige, gjorde en analys av hur det hela fungerat ur både ett tekniskt perspektiv och med tanke på miljön. Bilen hade då rullat 1 600 mil under sammanlagt 18 månader.
Med den franska elinfrastruktur och den elproduktion som finns i Frankrike. Läs mycket kärnkraft, har bilen inneburit en sänkning av koldioxidutsläppet med 86%. Hade elproduktionen varit 100% förnybar av typen vindkraft/vattenkraft hade siffran varit ännu bättre.
– Räkna man istället på CO2 per transporterat ton får vi en siffra på 2,3 kg CO2 per ton, förklarar Christophe Vacquier. Renault Trucks produktansvarige. Det är bara en sjundedel av vad motsvarande dieseldrivna lastbil släpper ut under samma förhållanden.
Han fortsätter att berätta at i den här siffran ingår den el som går åt för att köra lastbilen. Även energin till kylaggregat, frys och andra hjälpaggregat samt värmen i hytten ingår i den här siffran.
Man kunde också konstatera att tekniken med energiåtervinning fungerade över förväntan. Under testperioden mätte man upp att 25% av elenergin som användes kom från återvunnen rörelseenergi då motorn användes som generator vid retardation.
– Det roliga var att vi knappt hade några tekniska problem under hela perioden, fortsätter Christophe. Det var ett par inställningar som gjordes under tiden och ett par elektriska kontakter som fick bytas. Det var allt!
Utöver de rent miljömässiga och tekniska fördelarna så gav eldrivan lastbilen även logistiska fördelar. Exempelvis fick STEF tillåtelse att köra redan från klockan 05.00 på morgonen. Lyons stadskärna är annars stängd för lastbilstrafik fram till 07.00. Det betydde smidigare och snabbare distribution under en tid med betydligt mindre trafik. Naturligtvis blev det också positivt när det gäller luftkvaliteten i staden. Den eldrivna lastbilen varken bidrog med kväveoxid eller partiklar, annat än från bromsarna som faktiskt användes mindre än på en dieselbil då motorn bromsade bilen vid energiåtervinningen under retardation,
– Den här lastbilen är riktigt enkel att köra, precis som vilken annan lastbil som helst, konstaterade chauffören efteråt. Mina rundor tog inte längre tid. Jag uppskattade drivlinan som kändes som en automatisk växellåda och tystnaden i och runt bilen.
Han tyckte den var den idealiska lastbilen för närdistribution i städer. Han skulle dock gärna se en räckvidd på ytterligare 10 mil, då bilen idag bara klarar 12 mil.
Testen gjordes i två faser där första fasen bestod av distributionsrundor på runt 4 mil till tre Carrefour-butiker. Då med färskvaror och inne i Lyon. Andra fasen var distribution av frusna produkter till Carrefour-butiker i och runt Lyon. Då låg rundorna på cirka 9 mil per dag. Temperaturen varierade från -8 till +32 grader och bilens värme samt luftkonditionering användes som vanligt men drevs helt elektriskt.
Tekniska data:
Räckvidd: 12 mil
Laddtid: 8 timmar
Elmotorns effekt: 103 kW
Batteripaketens kapacitet: 170 kWh
Batteripaketens sammanlagda vikt: 2 ton
Bilens lastkapacitet: 5,5 ton