– Hur ska ni övertyga taxi-chaufförerna i Barcelona att välja den nya elektriska e-NV200 som taxibil?
Frågan jag ställer till Andy Palmer, vice verkställande vd och planeringschef på Nissan Motor Company, känns nästan lite provocerande. Alla vet vi det här med luftföroreningar och buller i storstäder, men vi vet också att det inte är helt lätt att övertyga konkurrensutsatta taxibolag att prioritera miljön.
– Ekonomin är helt avgörande, svarar Andy Palmer snabbt. Det blir helt enkelt billigare att köra eldriven taxi. Allt annat som att det är tystare och mer komfortabelt för passagerare, ger lägre bullernivåer i stadsmiljön, inga utsläpp av partiklar eller växthusgaser är bara bonus.
Världens storstäder brottas med flera problem kopplade till bilismen. Det handlar om trängsel, buller och framför allt luftkvaliteten. Detta oavsett om det är Stockholm, Barcelona, Peking eller Aten, eller någon annan större stad. Det är bara i Stockholm man tror det beror på dubbslitage. Dubbar förekommer inte i vare sig Barcelona, Peking eller Aten.
– Vi ser mycket positivt på den här lösningen, sa Barcelonas borgmästare Xavier Trias tidigare under dagen. Han berättade också att Barcelona stad kommer att se till att det finns snabbladdare på väl valda platser runt om i Barcelona.
– Vårt mål är att bli ledande i världen när det gäller miljöarbetet kopplat till stadsmiljön, fortsatte han, och det betyder krafttag för att stödja utvecklingen mot tystare och utsläppsfria transportlösningar.
Xavier Trias var en av talarna när Nissan startade produktionen av sin eldrivna e-NV200 i Barcelona den 5/5. Bilen är i grunden en lätt lastbil men erbjuds också som femsitsig personbil med rejält lastutrymme och den är basen till den taxibil som Nissan tagit fram och som nu ska sättas i trafik i Barcelona. Bilen kommer sedan att tillverkas i Barcelona för export världen över. Exempelvis finns det mycket som talar för eldrivna taxibilar även i New York. Där rullar redan en taxi-version av NV200, fast med fyrcylindrig bensinmotor.
Efter att invigningsceremonierna är över och tillverkningen rullat igång får jag en pratstund med Andy Palmer. Det är då han lugnt säger att det redan nu är billigare att välja en eldriven taxi. Han tillägger att exempelvis service-kostnaderna är 40% lägre.
– Drivmedlen lär inte bli billigare, tillägger han, och redan nu kan du här i Barcelona köra 10 mil för 2 till 2,50 € om du kör på elektricitet.
– Men om kunden vill ha en resa som är längre än bilens räckvidd på runt 15 mil, frågar jag i ett försök att punktera hans självsäkra tillit till den eldrivna taxin.
– Det är nog det minsta problemet för ett taxibolag, ler Andy Palmer än mer självsäkert. Alla som kör för bolaget byter inte till elbil samtidigt. Det är bara att kalla in en kollega med en hybridbil eller en dieselbil.
– Blir det inte ineffektivt för taxichaufförerna att köra och ladda bilarna hela tiden, fortsätter jag. En taxibil ska ju helst rulla hela tiden.
– Visst, men tror du verkligen att det är så i realiteten?
– Bilarna står ofta i väntläge på olika ställen som flygplatser, järnvägsstationer och hotell, fortsätter Andy Palmer. Det är där det kommer att byggas snabbladdare som laddar bilen till 80% på en halvtimme. De flesta kommer att välja att toppa upp laddningen när det går och det betyder laddtider på kanske 10 minuter.
Det råder med andra ord ingen tvekan om att Andy Palmer och Xavier Trias är överens om att detta är bästa lösningen för både Barcelona stad, taxibolagen och turisterna.
Tittar vi på den nya taxibilen ur ett tekniskt perspektiv så kan den enklast beskrivas som en liten skåpbil som fått taxi-inredning och en elektrisk drivlina från världens mest sålda elbil, Nissan e-NV200.