Scania satsar mycket på att utveckla olika lösningar för elektrisk drivning av tunga fordon. Idén med strömavtagare och luftledningar är välkänd och på gång att testköras både i Sverige och i Tyskland. Nu tittar Scania även på trådlös överföring av elektriciteten. Så kallad induktiv överföring.
Det finns många fördelar med elvägarna som Scania skissar på. För det första så är eldrivning av fordon betydligt mer energieffektivt och miljövänligt. Viktigast av allt elektriciteten är en förnybar energikälla som inte tar slut.
Idag talar man om elbilar när det gäller personbilar och då handlar det om bilar med batterier. Skulle samma teknik användas i lastbilar så skulle det behövas många och tunga batterier, vilket går ut över lastkapaciteten. Därför riktar nu Scania blickarna mot olika tekniker för att förse lastbilen med ström under färd. Luftledningrna är den ena och induktiv överföring är den andra tekniken.
– Transporterna är viktiga och spelar en avgörande roll i vårt samhälle, säger Scanias vd Martin Lundstedt. Vår sektor skapar möjligheter för både välstånd och utveckling. Nu är vår utmaning att fortsätta göra det fast på ett hållbart sätt utan negativa effekter för miljön, som växthuseffekten skapad av CO2-utsläpp.
Martin Lundstedt har ambitiösa mål och räknar med att kunna halvera utsläppen av CO2/tonkilometer redan till 2020, och ännu en halvering till 2030.
– Det kräver en rad olika åtgärder som ökad användning av biodrivmedel, bättre logistikplanering, mer eco-driving och inte minst en rad nya teknologier som elektrifiering, säger Martin Lundstedt.
När det gäller elektrifieringen ser Scania möjligheter med båda alternativen för överföring av elektriciteten till bilarna som i båda fallen är hybridbilar med en vanlig dieselmotor som används där det inte finns tillgång till elektricitet. Den induktiva överföringar är dyrast och har problem med kraftiga magnetfält men kan användas till alla typer av fordon. Alltså även personbilar. Trådöverföringen är en robust och känd teknik som förfinats för att tillåta högre hastigheter, men den blir dedicerad till enbart tyngre fordon. En mix är naturligtvis tänkbar då man kan blanda teknikerna när väl infratsrukturen för att förse framtidens elvägar med stora mängder elektricitet är utbyggd.