Vägens värstingar är ett begrepp som används i ett tv-program med fokus på brott och polisarbete. Nyligen så var det cyklisterna som fick bära det mindre smickrande epitetet som de numera delar med stressade bilister som aggressivt tränger sig fram i trafiken.
Polisen kritiserade cyklisterna för att vara notoriska rödljuskörare. Något som besvarades av Cykelfrämjandet med att trafikljusen i vissa lägen inte slår om utan att det kommer en bil och att de är justerade för att passa biltrafiken.
En cyklist frågade om fotgängare eller cyklister har företräde på ett övergångsställe.
Visst, det behövs inga körkort för att få cykla men det är skrämmande hur dåligt trafikkunnandet är.
En cykel är ett fordon och samma regler som för andra fordon gäller i grunden. Man får helt enkelt inte cykla på ett övergångsställe och man har definitivt inte företräde framför annan trafik när man cyklar på ett övergångsställe. Faktum är att man inte ens har företräde om man korsar en väg på en cykelöverfart. För att få passera en gata på övergångsställe så krävs det att man går av och leder cykeln.
Just detta kommer till sin spets runt rondeller. Extra viktigt i Växjö med andra ord. Där är det nämligen så att bilisten har väjningsplikt gentemot både fotgängare och cyklist när hen ska ut från en rondell. Detta om fotgängaren korsar på ett övergångsställe och cyklisten på en cykelöverfart. Inte om cyklisten korsar på ett övergångsställe.
Om bilisten är på väg in i rondellen så har hen väjningsplikt gentemot fotgängare på övergångsställe men inte gentemot cyklist på vare sig övergångsställe eller cykelöverfart.
Hur många har koll på detta?
Orsaken till att det är så här är att en rondell betraktas som en rak väg där fordonet i rondellen, låt vara cykel eller bil, svänger av vägen och då korsar en eventuell cykelbana eller gångbana, som representeras av cykelöverfarten och övergångsstället. På väg in i rondellen betraktas däremot cykelöverfarten som att den korsar en väg och då har cyklisten väjningsplikt gentemot bilisten. Skulle däremot cyklisten köra inne i rondellen har densamme företräde då den betraktas som vilket annat fordon i rondellen som helst.
Hur många hänger med i resonemanget?
Det finns faktiskt en orsak till att det är olika regler för fotgängare och cyklister. Reglerna för cyklister gäller även moped klass 2. Både mopedister och cyklister rör sig mycket fortare i trafiken och det gör det omöjligt för en bilist att hinna reagera när de kommer till en cykelöverfart.
Överordnat allt detta så har alla trafikanter ett ansvar att anpassa vårt beteende så att olyckor undviks. Ögonkontakt, samförstånd och en önskan om varandras väl och ve är det viktigaste i trafiken, men det är klart att man undrar hur en del cyklister tänker om sitt eget väl och ve när de cyklar mot rött eller kastar sig ut framför en bil på ett övergångsställe där de inte ens får köra. Vad cyklisterna inte inser är att de lätt kan skapa andra olyckor när bilister väjer eller panikbromsar för att ändå rädda livet på kamikaze-cyklisterna.
Det är inte förbjudet att cykla över en gata på ett övergångsställe (och då menar jag ett riktigt övergångsställe – vissa kallar cykelöverfarter för övergångsställe). Men om man gör det, så har man väjningsplikt mot gående och korsande fordon. Hoppar man av och leder cykeln räknas man som gående och korsande fordon har väjningsplikt, som du skrev.
Det kan finnas undantag ibland: Det händer att väjningspliktsmärken står placerade före cykelöverfarten när man med bil kör in i en cirkulationsplats. Då har även bilisten väjningsplikt på väg in i cirkulationen. På väg till mitt jobb finns cirkulationsplatser där väjningspliktsmärken är uppsatta för cyklister. När jag cyklar får jag väjningsplikt mot bilister som både ska in och ut ur cirkulationen.
Jag har inte hunnit läsa fler inlägg i din blogg, men den verkar intressant så jag ska börja följa den.