Egoism är ett fult ord i min värld. Egocentrism är lite av en trend idag. Jaget är viktigast. Det ä runt mig världen cirkulerar. I trafiken breder både egoism och egocentrism ut sig allt mer. Inte minst i Växjö, och detta nu när vi har så mycket att vinna på att hjälpa varandra. Tänka efter och försöka underlätta för varandra istället för att tävla och försöka försvåra för varandra.
Vi är medtrafikanter och detta oavsett om vi är gående, cyklande eller kör buss, bil eller lastbil. Alla har vi att vinna på att hjälpa varandra. Låt oss ta Södra Järnvägsgatan. Vissa tider på dygnet är det konstant kö i båda riktningarna. Att då lätta lite på gasen och ge en vänlig gest till den busschaufför som vill svänga vänster in på busstorget underlättar hans/hennes körning och hjälper även fram alla bakom bussen.
Genom att vara medtrafikant istället för mottrafikant kan vi både öka säkerheten, förbättra framkomligheten, minska miljöpåverkan och öka trivseln i trafiken. Världen cirkulerar inte runt någon enda enskild trafikant. Vi måste alla hjälpa varandra. Inte minst i ett Växjö där gator är avstängda, trafiken flyter trögare än någonsin och sikten är under all kritik på vissa ställen.
Det handlar inte om några självutplånande åtgärder. Det handlar om så enkla saker som att visa tecken både i korsningar och när man ska ut ur rondeller. Det handlar om att lätta lite på gasen för att släppa in någon som behöver byta fil eller är på väg in i en rondell istället för att ge järnet för att blockera den möjligheten. Det handlar naturligtvis om att respektera trafikregler som att lämna företräde där högerregeln gäller, inte köra om på högersidan och hålla hastighetsgränserna även om man uppfattar dem som helt ologiska.
Det gäller samtidigt att försöka hålla trafikrytmen. Det är inte så att vi trafikanter, oavsett valt fordonsslag, är ute för att förstöra miljön. De flesta av oss har faktiskt ett mål vi är på väg till.
Tyvärr har det blivit allt vanligare att köra utstuderat sakta där det inte går att köra om. Ta 2+1 vägarna till exempel. Det är otaliga gånger jag kört ifatt andra bilister som håller 80 på den sträckan där det bara är en fil. Det är i realiteten runt 72 km/t då de allra flesta hastighetsmätare visar lite i överkant. Lastbilarna däremot har mer exakta hastighetsmätare och en de får köra i 80, vilket de också räknat med att göra. Värt är det när fartkameraparanoian slår till och den som kör i 72 på 80 väg bromsar vid åsynen av våra övervakningskameror.