Säkerheten i trafiken blir bättre för varje år. Mycket talar för att det är mötesseparation och säkrare bilar som är de avgörande faktorerna. Förlorarna i den här utvecklingen är cyklisterna som inte fått ta del av en liknande utveckling. Antalet cyklister som mist livet i trafiken har mer än fördubblats i år jämfört med föregående år.
Vi ser en oroande trend när det gäller olycksstatistiken för oskyddade trafikanter. Hittills har 33 cyklister dött i trafiken och det är mer än dubbelt så många som under samma period förra året då 15 cyklister omkom i trafiken. Orsakerna till detta är inte klarlagda men vi vet att cyklandet ökar och allt fler skaffar riktigt snabba cyklar. Cykeln är det klar snabbaste fordonet som får framföras utan krav på utbildning och körkort, samtidigt är nätet av separata cykelbanor väldigt litet och används inte fullt ut.
Trenden att fler oskyddade trafikanter omkommer har fortsatt även under december månad. Under de två första veckorna till och med den 14 december har 10 gående omkommit. För perioden januari till och med november 2014 är siffran för fotgängare som mist livet i trafiken 40, jämfört med 34 för motsvarande period förra året.
– Det är oroande att antalet omkomna fotgängare ökar. Det visar på hur viktigt det är att synas i mörkret när man går och att bilister behöver vara extra uppmärksamma när det gäller gående och cyklister, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Tekniska nämnden i Växjö kommun har i uppdrag att verka för ökad trafiksäkerhet och jobbar med statistik som underlag för det arbetet. Även i Växjö märker man av det ökade antalet cykelolyckor. Tittar vi på statistiken från 2007 och framåt så har antalet olyckor med personskador minskat markant när det gäller mopeder och något när det gäller bilar, men för cyklisterna har det istället ökat.
– Vi kan se att det finns platser som är extra utsatta, förklarar Pär Wallin, projektsamordnare för hållbara resor i Växjö kommun. Dalborondellen, Mörners väg/Liedbergsgatan, är en sådan plats, liksom korsningen Norra/Västra Esplanaden, som också är en rondell.
På frågan om det finns någon förklaring så svarar han att bilisterna inte ser eller respekterar cyklisterna i rondeller.
Det handlar alltså mycket om respekt för regelverket men kanske ännu mer om respekt för sina och andras roller i trafiken. För cyklisterna är det här en svår nöt att knäcka då de i vissa lägen betraktas som fordon och ska bete sig som andra fordon, medan de i andra lägen har en speciell roll som oskyddade trafikanter med egna regler närmare fotgängarnas. På vägar och i rondeller är cyklister fordon med samma regler som bilar, vilket inte alltid respekteras av bilförare. Högerregeln är ett typexempel där bilister har svårt att respektera cyklister. Omvänt så blir cyklisten fotgängar när han/hon kliver av cykeln och leder den. Det är exempelvis inte alla cyklister som hinner av cykeln innan de ger sig ut på ett övergångsställe. På cykelbanor ska cyklister ofta interagera med både mopeder och fotgängare. Detta i en trafikmiljö utan tydlig markering av var varje trafikant har sin plats.
Hur löser vi den ekvationen?
– Nyckeln till allting är kommunikation, säger Pär. Inget slår det klassiska med ögonkontakt och ömsesidigt samarbete i trafiken.
Nästa fråga är naturligtvis hur vi kommer dit.
– Regelverket måste förtydligas, svarar Pär. Intensivare upplysningskampanjer är också viktiga. Idag är det få som vet att det finns riktigt bra broschyrer utgivna av Transportstyrelsen. De måste ut i skolor, på arbetsplatser och andra ställen där människor möts.
Vad gör Växjö kommun för att öka säkerheten för cyklister?
– Det handlar mycket om att dämpa hastigheterna, svarar Pär. Fysiska åtgärder som gupp och avsmalningar är effektiva, men det krävs också lägre hastigheter överallt där oskyddade trafikanter möter bilister. Ett misstag ska inte straffas med svåra skador eller i värsta fall döden. Det är därför som vi valt att sänka hastigheterna på många ställen och vi hoppas att det respekteras även om det på vissa ställen krävs lite eftertanke för att förstå orsakerna.