Statistik är viktigt. Det finns statistik som kan hjälpa oss att minska antalet olyckor i trafiken och det finns statistik som är så brutalt avslöjande att vi inte ens vill se den. Vill vi göra något för att effektivt minska antalet döda i trafiken är det bara att förbjuda män att köra bil. Så enkelt är det. Män är klart överrepresenterade i olycksstatistiken. De senaste fem åren dog tre gånger så många män som kvinnor i trafiken. Dessförinnan har det varierat från dubbelt så många till mer än tre gånger så många om vi tittar på statistik från 1970 till idag.
Det här upprör ingen i Sverige. Det nämns inte i några forskningsrapporter. Det känn som ett kollektivt accepterande av mäns enfaldiga risktagande och våldsglorifierande som egentligen har sina rötter i ett stenåldersarv där just detta var avgörande för att avancera i rang inom gruppen. Trafiksäkerhetsforskningen fokuserar på inget annat än hastighet. Polisen fokuserar på inget annat än att beivra hastighetsöverträdelser med robotpoliser i form av fartkameror. Politiker säger överhuvudtaget ingenting.
Forskarna jagar hastighetsökningar på 0,85 km/ och leder i bevis att lite mer än en person mer dör i trafiken om vi ökar vägbelysningen med det dubbla och att svartklädda syns bättre än personer klädda i ljusgrått när de i mörker rör sig i en gatumiljö upplyst av dagens vägbelysning. Så ser verkligheten ut i trafiksäkerhetsforskarnas värld och i media ser vi allt för ofta rubriker som berättar om unga män som tappat kontrollen av sin bil och kört ihjäl sig själva eller andra.
Ett av de största problemen med män i trafiken är att så många män kopplar sin bil och sitt körsätt till den egna manligheten. Låt mig ta ett exempel som jag egentligen lovat att inte dela med mig av. Det händer att jag är i en situation där jag upplever att det är säkert att köra något fortare än vad som är tillåtet och att jag av någon anledning behöver göra det. Jag har hittat ett suveränt sätt att minska risken för upptäckt av någon civil polisbil. Det är bara att köra om en man i en BMW, så kör han garanterat om igen med det snaraste. Sedan ser han till att hålla högre hastighet än jag bara för att inte förlora sin manlighet genom att bli omkörd igen. Detta, och det tycker jag är oerhört märkligt, oavsett vad han hade för hastighet innan. Han fångar effektivt alla polisers intresse och jag kan själv lugnt köra förbi när polisen stoppat honom. Jag vet att det fungerar.
Ett känt fall i Danmark visar på en ung man som kört drog- och alkohol-påverkad i 150 km/t inne i Köpenhamn och kört ihjäl en kvinna på övergångsställe samtidigt som han sms:at. Media kopplade artikeln till den svenska debatten om förbud mot att använda mobilen medan man kör. Som om det skulle betytt något för den här mannen
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort en undersökning där de bevisat att bilister tenderar att höja hastigheten om gator och vägar lyses upp mer. Statistiskt sett ökade bilisterna i studien hastigheten med 1,7 %, motsvarar en ökning från 50, 00 km/t till 50,85 km/t om lusstyrkan dubblerades. Det är statistik och det går inte att motbevisa. Detta ställdes i relation till norsk forskning som visar att 4% fler trafikanter dör om hastigheten ökas med 1,7%. Det är också statistiskt fastställt och går inte att motbevisa.
Slutsatsen som dras är att 1,2 personer mer kommer att dö i trafiken om vi dubblerar ljusstyrkan på vägbelysningen. Det är inte statistik. Det är en dåligt underbyggd hypotes där en rad faktorer utelämnats för att betrakta hastigheten som den enda avgörande faktorn för säkerheten i trafiken.
I en annan rapport av Statens väg- och transportforskningsinstitut hänvisas till en finsk undersökning: ” Enligt en finländsk meta-analys leder införande av vägbelysning till att dödsolyckor minskar med 65 %, personskadeolyckor med 30 % och egendomsolyckor med 15 %. Speciellt minskar antalet fotgängarolyckor.” I samma rapport hänvisas till: ”en norsk studie som visar att trots att vägbelysning leder till högre hastighet, mindre koncentration och ökad trafik upphäver detta inte den trafiksäkerhetshöjande effekt som vägbelysning har. Samband mellan belysningsnivå och olycksreduktion beskrivs bl.a. av CIE (International Commission on Illumination). Flera rapporter redovisar positiva och negativa effekter av ändrade belysningsförhållanden på en vägsträcka.”