Världen är full av små karismatiska män som lyckas med det ingen trodde var möjligt. En av dem lystrade till namnet Winston och huserade på 10 Downing Street. Han rökte sin cigarr och hotade att kasta ölburkar på invaderande tyskar. Nu, sjuttio år efter hans berömda tacktal till Spitfire-piloterna i RAF, är det kanske dags att travestera lite på vad han sa: ”Aldrig tidigare har så många haft så få att tacka för så mycket”.
I dagens förvirrande media- och forkarvärld kan vi översätta det till: ”Aldrig tidigare har så många haft så mycket att säga om något de uppenbarligen begriper så väldigt lite om”.
Samtidigt som vinterväghållningen nedmonterats totalt drabbas vi arma bilister av en kanonad påståenden om däckens förträffligheter samt dödsbringande bieffekter och smarta tips om när du ska byta till sommardäck och var de ska sitta på bilen.
Just den sista morgonen med vinterdäckskrav, 31 mars, händer det som inte borde kunna hända. Det sker så många halkolyckor på E4 och E22 att Polisen inte hinner ut till alla olyckorna.
Polisen konstaterar att bilisterna kör alldeles för fort.
Vilken överraskning!!
Det är standardkommentaren oavsett om det gäller halka, vildsvin, vägpirater eller omkörningsolyckor.
Inte ett ord om det faktum att det dagen innan störtregnade i hela landet, att det under natten blev minusgrader och att vilken bilist, väghållare eller polis som helst skulle kunna förutse att det blir halt på morgonen. Idag har alla bilar frostvarnare och ändå händer detta.
Varför?
Jo, för att vi ska spara pengar på vinterväghållningen.
Det är inte acceptabelt att våra stora genomfartsvägar inte hålls halkfria i en så enkelt förutsägbar situation som denna. Bilisterna tror att det saltas i tid.
Det är löjligt att höra hur Polisen skyller på bilisterna och det är uppseendeväckande tyst från VTI och Trafikverket. Organisationer som tipsar om allt som har med däck att göra och som helst ser att vi kör dubbfritt med bästa däcken bak.
Finska motsvarigheten till VTI, VTT, har gjort en omfattande undersökning av däckutrustningen på bilar som varit inblandade i olyckor i Finland. Resultatet visar att de olyckor som inträffat med friktionsdäck skulle till 83 procent ha kunnat undvikas om bilen hade haft dubbdäck.
– Om alla som har friktionsdäck bytte till dubbat skulle vi undgå en trafikolycka med dödlig utgång per vintersäsong, säger Juha Luoma, forskare vid VTT, som gjort en undersökning i Finland tillsammans med Mikko Malmivuo från Innomikko Oy.
– Enligt samma logik skulle vi få ytterligare nio olyckor med dödlig utgång om alla övergick till friktionsdäck, säger han.
Varför får vi så olika synpunkter på däck?
I grunden finns det nu motbevisade påståendet att dubbar är orsaken till partiklar som dödar och en vilja att vara politiskt korrekt. Det har lett till målstyrd forskning som försinkat vårt arbete för renare stadsluft. Den goda viljan var högre än forskningsetiken. Finnarna gav sig ut och tittade på verkligheten medan VTI konstruerade sin egen verklighet i ett lab.