Polisen varnar för däckrazzior. De går i sedvanlig ordning ut med listor om var de kan komma att ha sina däckrazzior. Precis som de oftast gör när det gäller fartkontroller. De säger att de gör det i avskräckande syfte för att få trafikanterna att tänka till en gång till och köra lagligt. Den reella orsaken är resursbrist.
Det finns idag knappt några trafikpoliser, bara fartkameror. En tydlig indikation på att allt utom att köra för fort är något man kan se genom fingrarna med. Jag har under de senaste 20 åren aldrig blivit stoppad och fått däcken kollade. Detta trots att jag kör mer än 6 000 mil om året. Detta trots att fel däck ökar riskerna både för den som kör med dem och för andra.
Lagligt när det gäller däck är ett mönsterdjup på minst 1,6 mm för sommarväglag och att däcken inte får vara dubbade. Sedan finns det regler om att det ska vara av samma däcktyp runt om och att hjulet inte får sticka ut utanför skärmkanten.
I gråzonen mellan lagligt och olagligt skapas utrymme för tycke och smak och det är här storebror kommer in. Vi har gått om storebröder i Sverige och de flesta huserar i bil- och trafikvärlden. Storebror vet alltid bäst. Menar alltid väldigt väl och lindar in sina argument i mer eller mindre motsägelsefulla resonemang.
Exempelvis får vi veta att dubbdäck är livsfarliga på barmark och att dubbfria är mycket bättre för att då kan man köra på vinterdäck i den där gråzonen då halka inte är trolig men kan dyka upp oväntat. Den där tiden då det inte är tillåtet med dubbdäck och inte krav på vinterdäck. Samtidigt får vi veta att det är livsfarligt att köra på dubbfria vinterdäck på sommarväglag. Svenska VTI säger att bästa däcken ska vara bak. Norska NAF säger att bästa vinterdäcken ska vara fram.
Tittar vi på bilindustrins försäljningsbroschyrer så är breda lågprofildäck på allt större fälgar ett plus. Underförstått så ger de bilden av en ung viril bilägare som klarar av att köra sportigt, läs fort på krokiga vägar. I realiteten korrumperar de bilens nog så viktiga förbrukningssiffror och ökar risken för vattenplaning.
I takt med att drivlinorna blir allt mer effektiva och förbrukningen allt lägre blir däckens påverkan på förbrukningen av allt större betydelse. Samtidigt minskar bilarnas vikt och det ökar också risken för vattenplaning.
Bilindustrin vill alltså sälja med törstiga däck tillverkade för att köras på Nürburgring, medan Transporstyrelsen och VTI talar om lufttryck, mönsterdjup och dubbfria vinterdäck som riskelement i sommartrafiken. Samtidigt ska vi lockas att köpa bränslesnåla bilar med bonus-malus skatt.
Så vad göra?
Välj mötesseparerade vägar, varken du eller polisen har koll på andras däckutrustning. Byt däcken innan de nått minsta tillåtna mönsterdjup och kör efter kvalitén på dina däck. Det gör jag som i sommar kört på 17” dubbfria Goodyear vinterdäck med 2 mm mönsterdjup, så ursäkta om jag knappt hållit styrfart i extremvädret. Jag rullar strax in och byter till nya sommardäck, som är bättre än de här vinterdäcken när hösten kommer med löv, regn och plötslig svartis. Sedan blir det dubbat.