Avgasrening är ordet för dagen, men även tillit. En tillit till industrin, forskningen och beslutsfattarna. Volkswagens styrelseordförande Martin Winterkorn sitter med skägget i brevlådan efter att det avslöjats ett systematiskt fusk med avgasreningen i vissa av koncernens dieseldrivna personbilar. Det skulle dock inte förvåna mig om fler biltillverkare snart nog ertappas med fingrarna i syltburken.
Allt handlar om att man vill få låg bränsleförbrukning, höga prestanda och rena avgaser utan att det kostar skjortan. Någon, eller några, i mäktiga Volkswagen-gruppen kom på att man kunde trixa med motorstyrningen så att bilen gav minst utsläpp när den testades för det, och bästa prestanda när ägaren var ute och åkte. Det funkade i så många år att man hann med att sälja så många bilar att man nu hotas av böter på flera hundra miljarder kronor.
Samtidigt visar det sig på hemmaplan att stadsbussarnas avgasrening inte fungerar som den ska. I Köpenhamn modifieras flera hundra bussar för att man ska komma i närheten av de avgasreningskrav som gäller för Euro6-klassificeringen. Här har vi en tydlig parallell till bränsledeklarationerna på personbilar. Både avgasreningen och bränsleförbrukningen testas i laboratoriemiljö för att kunna vara jämförbar och inte påverkas av väder, vind och annat vid testtillfället.
För bränsledeklarationerna betyder det att man som bilköpare överraskas av högre drivmedelskostnader. När det gäller avgasreningen så betyder det att vi får sämre luftkvalitet i våra städer. Här talar vi om avgörande skillnader. Betydligt större än när det gäller Volkswagens pillande med motorstyrningen. Det är nämligen så att systemen som renar avgaserna i ett Euro6-fordon måste komma upp i en temperatur på 300 grader för att fungera. Gör den inte det så motsvarar utsläppen en Euro1 eller Euro2 motor.
Detta är något som Trafikverket känt till. Så här skriver Trafikverket på sin hemsida: ”En SCR-katalysator kräver en lägsta arbetstemperatur på cirka 300°C för att fungera effektivt. Det kan vara svårt att uppnå för exempelvis fordon i stadstrafik, med många starter och stopp. När SCR- katalysatorn inte fungerar blir utsläppen av NOx likvärdiga med dem som släpps ut från en Euro I – eller Euro II-motor.”
Kort sagt så släpper dagens dieseldrivna fordon ut lika mycket luftföroreningar vid korta stadskörningar som de gjorde för många år sedan. Ändå fnyser bilindustrin när Paris, London, Ankara, Oslo med flera vill förbjuda dieselbilar. Jag har hört många biltillverkare hänvisa till att Euro6-motorerna har lika lite utsläpp som moderna bensinmotorer. Haken är att det gäller bara när motor och avgassystem nått en viss arbetstemperatur. Något som tar längre tid ju kallare det är i luften.
Vännerna på VTI då? Vad säger de? Jo, de tycker att dubbarna är orsaken till luftföroreningarna eftersom föroreningarna ökar vintertid.
Trafikverket rekommenderar dubbfria vinterdäck i all välmening.
Vi snälla och bilburna medborgare avstår de högre säkerhetsmarginalerna med dubbdäck för vi har tillit till forskningen och specialisterna på Trafikverket.