Visst är det spännande vad marknadsföringsfolk kan åstadkomma, och vad det tillåts att göra i dagens media-Sverige. Annonser förklädda till redaktionell text är ett virus som smugit sig in på många tidningars hemsidor. Inte minst kvällstidningarnas där det alltid finns någon textruta med en liten markering om att det är en annons mitt i det stora textblocket.
På svd.se finns liknande lösningar och nu med en mycket märklig text om en vätgasdriven BMW. ”BMW visade nyligen upp en konceptbil som drivs av en bränslecellsmotor. Bilen är inte aktuell att börja sälja till allmänheten utan ingår i ett avancerat projekt där biltillverkaren utvecklar framtidens bilar.”, står det att läsa i en artikel som sägs vara sponsrad av BMW. De artiklar som saknar ”sponsor” har ett namn på skribenten. Det har inte denna.
BMW har länge använt sig av sin slogan: ”BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den”. Här talas om ett avancerat projekt där biltillverkaren, singularis bestämd form, utvecklar framtidens bilar.
Det är bara det att japanska Toyota och koreanska Hyundai redan har bilar med bränsleceller som serietillverkas och säljs på marknaden.
Man skulle kunna tänka sig att BMW:s bränslecellsmotor är ett unikt steg mot framtidens bilar. BMW har de facto haft bilar som drivs med en förbränningsmotor som gick på vätgas istället för fordonsgas, men det visar sig längre ner i artikeln att det inte rör sig om den bilen och då blir ordet vätgasmotor fullständigt fel.
”En bränslecellsbils är en utveckling av elbilen där energin kommer från en bränslecellstack. Den fylls med vätgas och syre, då uppstår en kemisk process som bildar elektricitet som därefter lagras i batteriet.”.
Här blir det riktigt spännande! Jag skulle vilja se den mack där man fyller vätgas och syre i en bränslecellstack. Vätgas är extremt explosivt och måste hanteras väldigt försiktigt när det tankas till en gastank där det förvaras som ett bränsle men mer har funktionen av energilagring till en elbil, istället för batterier.
I själva verket tankas den här bilen med vätgas som sedan leds igenom bränslecellen där den reagerar med luftens syre och det bildas just vatten och el. Elektriciteten används sedan för att driva bilens elmotor, eller elmotorer.
Mycket talar för att den här tekniken är lösningen för framtidens personliga mobilitet. Mycket talar också för att skribenten inte leder den tekniska utvecklingen. Hen förstår den inte ens. Mycket talar också för att det här är ett desperat försök att ge sken av att BMW är det ledande företaget när det gäller bilar som drivs med vätgas.