Dubbat eller dubbfritt? En lika aktuell fråga som: Aftonbladet eller Expressen?
Vi bilister pratar inte så mycket om däcken. Alldeles för lite egentligen! Det är få om ens några detaljer på bilen som har så stor betydelse för säkerheten. Alla vet att slitna däck är sämre än nya. Inte så många vet att däck med många år på nacken är betydligt sämre än senaste generationen däck. Dels åldras däck. Gummit blir hårdare och fästet sämre. Framför allt så utvecklas däcken. Senaste generationen är så gott som alltid betydligt bättre än tidigare generationer.
Vi väljer att köra våra två V70 AWD generation 2 på två toppmoderna vinterdäck från två av de stora tillverkarna. Den blå bilen rullar nu på Pirelli Ice Zero, ett dubbat vinterdäck för nordiska förhållanden, och den vita bilen rullar på Goodyear Ultragrip Ice 2, ett lika modernt dubbfritt vinterdäck för nordiska vintervägar.
Vi har hunnit köra båda bilarna på barmark, regn, i snöslask och på packad snö med plusgrader.
Redan efter ett par veckor utkristalliserar sig tydliga skillnader. Däcken är bra, men de är bra på olika saker. Goodyears dubbfria däck är ett komfortabelt och mycket stabilt däck på alla de underlag vi kört det. Det kan sammanfattas som en mycket bra kompromiss med bra egenskaper på barmark. Nästan jämförbart med ett sommardäck. Bilen rullar dessutom markant tystare på det här däcket. Framför allt är stabiliteten på alla underlag och förutsägbarheten i och på snö viktiga plus. Det här däcket köper du som prioriterar komfort och stabilitet men ändå vill ha så bra fäste som möjligt på och i snö.
Pirelli-däcket är istället ett kompromisslöst vinterdäck för absolut bästa fäste, särskilt på is. Vi trodde att de underlag vi kört på skulle gynna Goodyeardäcket, men faktum är att både vid acceleration och inbromsning var Pirelli överlägset både på packad blötsnö och i lös blötsnö.
Pirelli-däcket medgav också en något högre hastighet på de här underlagen, men det var betydligt svårare att känna var gränsen går mellan fäste och tappat fäste. Däcket släppte visserligen inte okontrollerat, men ändå mer överraskande än Goodyear-däcket.
I högre hastigheter vandrar Pirelli Ice Zero mer i sidled. Det är ett mjukare däck med mer aggressivt mönster och det märks. Det bullrar dessutom mer på barmark, samtidigt som fästet i och på snö är imponerande.
Här är ett viktigt ställningstagande på sin plats.
Kan jag tänka mig att köra långsammare vid risk för halka, men vill köra hårt där det går känns Goodyear Ultragrip Ice 2 som bästa valet.
Pirelli Ice Zero är istället bästa valet för den som alltid måste ut på vägarna och kanske inte har tid eller ro att ha en högre säkerhetsmarginal. Den som inte bryr sig om lite högre däcksljud men vill få stopp på kortast möjliga sträcka även om det är halt.
Ett dubbfritt däck kräver mer uppmärksamhet av föraren. Marginalerna vid plötslig isgata är mindre.