100 mil på en och samma dag. Växjö-Stockholm t.o.r. Klart väder, lite regn som dragit in med blötsnö under eftermiddagen. Jag kör norrut vid middagstid. Möter saltbilar längs E4. Känns tryggt.
Kör söderut från Stockholm vid 21. E4:an ok, men ibland halka i vänsterfilen. Från Jönköping är det 30:an som gäller. Mörkt. Viltrisk. Halkrisk?
Ja, än en gång denna besvikelse över #halkbekämpningen på våra viktiga genomfartsvägar. Några kilometer söder om Vrigstad är det plötsligt isgata. Samma förutsättningar med tre-fyra minus och 6-7 timmar efter lite nederbörd. Halkfritt i 38 mil, så isgata i en mil, sedan halkfritt igen. Smhi har varnat för både nederbörden och övergången till minus i flera dagar.
Det är dags att vi bilister ställer krav på Trafikverket som vill minska användningen av dubbdäck och fyrhjulsdrivning men inte klarar av att hålla ens våra viktigaste vägar halkfria trots att väderprognosen stämmer och det är 6-7 timmar sedan nederbörden. Det är inget annat än nonchalans och tillräckligt för att vi ska kräva totalstopp för halkbekämpning och krav på dubbdäck.
Jag tänker inte längre acceptera en myndighet som leker med våra liv på det här viset!
Jag körde på dubbade Pirelli Ice Zero och det räddade mitt liv den här natten, men vår högsta trafiksäkerhetsvårdande myndighet tar det som sin uppgift att övertala oss om att inte använda professionella däck och seriösa bilar anpassade för svenska förhållanden. Samtidigt fixar de inte ens de basala uppgifter de åtar sig att sköta.