Kriget om elbilkunderna har börjat. Tesla sköt första salvan, alla andra har laddat och Renault har egentligen redan erövrat marknaden för morgondagen elbilar utan räckviddsångest.
Årets bilmässa i Paris är det definitiva genombrottet för eldrivna bilar. Någonstans i dammet bakom de eldrivna bilarna, som slår igenom med full kraft, talas det om självkörande bilar.
För ett halvår sedan visade Tesla sin folkbil Tesla 3. Den har inte gett den övriga bilindustrin mycket av god nattsömn. Opel, och därmed GM, talar om sin nya elbil med räckvidd som nu sägs vara uppe i 50 mil. Volkswagen visar en ny plattform för elbilar med kvalificerade funktioner för självkörande teknik.
– Den här bilen är ute på marknaden 2025 och då är den helt självkörande, säger Marcus Thomasfolk, pressansvarig Volkswagen Sverige. Väljer man att låta bilen ta hand om körningen åker ratten in i panelen.
Volkswagen talar om en räckvidd på 40-60 mil med batterier, och det är här den springande punkten ligger. Räckvidden är avgörande för om batterielbilen lyckas. Tesla talar om 40-60 mil för sin Tesla 3. Det är nivån alla säger sig ligga på. Alla talar också om att ha bilen på marknaden 2019-2020. Kort sagt så spekulerar man i batterikapacitet och tror sig kunna lova en imponerande räckvidd.
– Nya Renault Zoe fixar 40 mil, du kan beställa den nu och vi börjar leverera innan årsskiftet, säger Karin Karlsson som är pressansvarig på Renault Sverige.
Kort sagt: Kriget om elbilkunderna har börjat. Tesla sköt första salvan, alla andra har laddat och Renault har egentligen redan erövrat marknaden för morgondagen elbilar utan räckviddsångest.
Det intressanta är att Renault lovar en enklare prislista för batterihyra. Nu med nya 41kW batteriet kostar det från 699:- per månad. Den som vill uppgradera sin Zoe till nya batterier betalar 35.000:- i en engångssumma. Dagens modell kommer att finnas kvar som ett billigare alternativ från 219.900:-, medan den nya kostar 244.900:-. Från det priset kan man idag dra bort 40.000:- i supermiljöbilspremie.
Samtidigt visar Renault en konceptbil som drivs med el och har en motor som har sina rötter i Renaults satsning på Formula E, Formel 1 för elbilar. Bilen heter Renault Trezor och motorn har en effekt på 350 hk och bilen väger 1.600 kg. Vridmomentet är 380 Nm och den gör 0-100 km/t går på 4 sekunder. Bilen ser ut som en futuristisk roadster. Det vill säga en Sportbil. Eller rättare sagt en mycket en GT-bil. Den har två batteripaket. Ett fram och ett bak.
Paris-mässan är ju hemmaplan för de franska tillverkarna och de satsar extra på just den här mässan. Citroën visade ett koncept på en kommande laddhybrid med drag av klassiska Citroën-bilar men med futuristisk interiör i bio-material. Den bilen heter Citroën CXPERIENCE.