Statistiken berättar att antalet allvarliga olyckor med enbart fotgängare och cyklister ökat dramatiskt, ändå fokuserar Trafikverket och polisen på insatser för att sänka hastigheterna och fokus ligger på landsvägar och motorvägar. Väg 30 med två dödsolyckor på fem år och inga allvarliga olyckor i övrigt sk asänkas till 80 km/t. Jag har aldrig sett en fartkontroll där, men väl på motorvägen norrut från Jönköping och då är det värt att veta att antalet döda på Sveriges motorvägar ligger på ca 20 personer per år och då får hälften oskyddade trafikanter som inte får uppehålla sig där.
Vi har ständigt en massa olyckor där fotgängare blir påkörda på övergångsställen, men inga kampanjer för att belysa problematiken görs.
Jag kan inte påstå att jag ser statistiken som allena saliggörande underlag för viktiga beslut, men det händer att den talar ett nog så tydligt språk. Jag tog hem olyckstatistiken för Kronobergs län för de senaste fem åren bara för att se hur den kan tolkas mot den pågående debatten när det gäller sänkningen av hastigheten på väg 30.
Under tiden 1/1 2012 till 31/12 2016 inträffade två dödsolyckor på den sträckan, varav en var på grund av halka och mörker. I statistiken som kommer från Strada-registret finns ett antal olika parametrar. Jag valde att enbart notera allvarliga olyckor (som inte ledde till omkomna) och dödsolyckor på de större landsvägarna. Väg 30 inom Kronobergs län hade inga allvarliga olyckor men väl de två dödsolyckorna. Väg 23, inom länet hade tre dödsolyckor och 10 allvarliga olyckor. Väg 25, inom länet hade fyra dödsolyckor och 7 allvarliga olyckor. Väg 27 hade tre dödsolyckor, men inga allvarliga olyckor inom länet, alla tre mötesolyckor varav en på halka. Kronobergs läns del av väg 31 hade 1 dödsolycka och fyra allvarliga olyckor. Under perioden hade E4 fyra dödsolyckor, varav en var en älgolycka. Inga allvarliga olyckor.
Jag tittade också på olycksstatistiken för oskyddade trafikanter utan inblandning av motorfordon. Alltså cyklister och fotgängare som antingen kolliderat med varandra eller olyckats på egen hand. Under de fem åren dog en i den här kategorin och 54 allvarliga olyckor inträffade. Majoriteten på halt underlag. Här behövs verkligen en insats.
Det finns också en parameter som handlar om hur många som misstänks ha dött i ett självmord på vägen. I Strada är den siffran för Kronobergs län under den här perioden 9 personer. Kanske vore det en bättre samhällsekonomi att titta på hur vi mår.
Ett seriöst trafiksäkerhetsarbete kräver att vi är öppna med orsakerna till olyckor och att vi analyserar situationerna seriöst istället för att lämna över till statsfinansierade lobbyingorganisationer med egna agendor.
Om en olycka kan härledas till hög hastighet är det viktigt att informera om det. Lika viktigt som att informera om att en olycka orsakats av halka eller exempelvis att en cyklist cyklat ut på ett övergångsställe. I Norge har man precis konstaterat att 20% cyklister inte förstår trafikreglerna och valt att gå ut i en kampanj för att upplysa cyklisterna om vad som gäller. Och det som gäller i Norge gäller även i Sverige.
Det finns olyckliga väg- och gatu-konstruktioner där man som trafikant kan bli missledd eller helt enkelt inte har tillräcklig sikt för att korrekt bedöma en situation. Två sådana exempel är Norrleden med alldeles för korta påfarter och övergångsstället vid strykjärnet på storgatan.
Ska vi nå nollvisionen krävs helt andra insatser än att sitta på ett kontor i Borlänge och bestämma sig för att sänka en vägs hastighet till 80 bara för att NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, anser att vägar utan mötesseparation inte ska ha högre hastighetsgräns.
En annan intressant parameter i den här debatten är att jag under fem år kört sträckan Växjö-Stockholm varannan vecka i alla väder och vid alla tider på dygnet utan att se en enda fartkontroll längs väg 30. Polisen bedömer alltså antingen att den är så säker så att kontroller inte behövs eller att den är så farlig att man därför inte vill skicka sina anställda dit.
Till saken hör att jag inte sett någon fartkontroll på E4 vintertid, men däremot blivit bryskt tillrättavisad efter att ha riskerat medmänniskors liv och lem genom att köra i 125 km/t en vardagsförmiddag vid 11-tiden och med en lufttemperatur på 15 grader, torrt och soligt. Jodå, polismannen hade solglasögon på sig.