Det är en vanlig aprilmorgon. Precis som i mitten av april 2016 överraskas trafikanterna av plötslig halka. Varför? Nu när storebror har sagt att det är slut på halkan i mitten av april.
Smhi varnar för snö så långt ner som i Småland och Transportstyrelsen uppmanar bilisterna att vara snabba med däckbytena då det kan bli rusning hos däckverkstäderna,
Varningen för blixthalka och snöfall i i stort sett hela Sverige sammanfaller med en av årets största trafikhelger då belastningen på vägnätet blir enorm. Samtidigt säger lagen att vi ska sätta på sommardäcken innan resan!
Situationen var liknande förra året. Ställde jag frågan till polisens pressansvarige om jag kunde köra till målet på vinterdäck om det inte var halt men befarades bli halt fick jag svaret att det var upp till den enskilde polismannen att avgöra om jag stoppades. Efter ett långt samtal så blev ändå budskapet att jag kunde behålla dubbdäcken på men att jag då skulle undvika att använda bilen om det var sommarväglag.
God dag! Transportstyrelsen! Skulle man kunna svarat lika gärna
Den minnesgode läsaren minns säkert att en olycklig lastbilschaufför lyckades skada Södertäljebron och en lika olycklig skeppare lyckades skada Essingeleden genom att inte fälla ner någon form av kran på båten. Efter de olyckorna gjordes en utredning om vad det kostar när det blir förseningar i trafiken. Då hade man någon att skylla på.
I det här läget är det ingen som ser på kostnaderna.
Att det blir förseningar i trafiken och fler olyckor för att VTI envisas med falsariet om dubbdäckens betydelse för luftföroreningarna är det ingen som talar om. Det förvånar mig att Transportstyrelsen inte omprövat bedömningen av tiden för när det är tillåtet med dubbdäck.