Folksam har publicerat en rapport som gör gällande att personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent. I rapporten dras slutsatsen att förare av fyrhjulsdrivna bilar luras att köra fortare när det är halt.
Jag ställer mig tveksam till rapporten som inte i sin nuvarande form tar upp frågan om det är den fyrhjulsdrivna eller den tvåhjulsdrivna bilen som orsakat olyckan, ej heller däckutrustningen, vilket är direkt avgörande på vinterväglag. Mycket talar för att många bilister väljer fyrhjulsdrivning för att kompensera för att de känner sig tvingade att välja dubbfria däck, vilket betyder att de har ett sämre grepp när de väl ska bromsa.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.
Det känns som ett mossigt påstående skapat under en tid då vi inte hade antisladd-och amtispinnsystem. Med de systemen inkopplade märks väldigt liten skillnad mellan framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna eller allhjulsdrivna bilar när de väl kommit upp i fart på en landsväg som har dåligt fäste. I lägre fart märks skillnader i framkomlighet.
Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten.
Jag kan köpa resonemanget, men luckorna blir allt fler i takt med en djupare analys. Det finns också aspekten om vilka som väljer fyrhjulsdrivning. Mycket talar för att de som väljer fyrhjulsdrivning är de som kör längst och är mest intresserade av sin bilkörning. Kunder som kör något fortare i realiteten. En parallell till att de som väljer en bil som marknadsförs hårt som sportig med överlägsna vägegenskaper och rolig att köra är de som kör fortare än de som väljer en bil som är miljövänlig och har hög krocksäkerhet. Om ägaren av en fyrhjulsdriven bil kör längre körsträckor betyder det också risk för fler olyckor i statistiken
Folksam har även analyserat framkomligheten när det gäller fyrhjulsdrivna bilar kontra tvåhjulsdrivna och kommit fram till följande:
”När ett fordon med massa m kör med konstant hastighet uppför en backe (med vinkeln a) så verkar tyngdkraften mg på detta fordon och en motriktad kraft fr i backens plan på grund av rullmotstånd. För att fordonet ska kunna köra med konstant hastighet krävs en kraft F = ma där a är medelaccelerationen från testet på banan. Lutningen på en backe anges i procent, vilket innebär att 100 procents lutning motsvarar 45 graders vinkel. Nedan ses alla krafter i backens plan.
Därifrån kunde den maximala lutningen räknas ut. Resultatet visar att fyrhjulsdrift alltid är bättre från framkomlig- hetssynpunkt jämfört med tvåhjulsdrift, upp till tre gånger beroende på vinterdäckstyp.”
Det känns som ett något omständligt sätt att sparka in öppna dörrar.
Man ger också en bakgrundsbeskrivning till underlaget för rapporten:
”Bilar med inkopplingsbar fyrhjulsdrift har inte studerats då det inte finns några uppgifter om fyrhjulsdriften var inkopplad vid olyckstillfället. Hänsyn togs också till olika typer av fyrhjulsdrift:
• Permanent vilket innebär att alla hjul drivs hela tiden. • Automatisk, det innebär att bilen i grunden är tvåhjuls-
driven och fyrhjulsdriften aktiveras vid hjulspinn.”.
Det intressanta är att det finns inga personbilar där alla hjul drivs hela tiden.
Tyvärr tenderar svensk trafiksäkerhetsforskning att bli en lekstuga för lobbyister som vill lobba emot tekniska lösningar som många av oss trafikanter ser som positiva för trafiksäkerheten istället för att pragmatiskt leta efter orsaker till att olyckor händer och varför konsekvenserna blir de de blir.