Det är lätt att vara trafiksäkerhetsexpert. Det är egentligen bara att säga att vi sänker hastigheten så är man trafiksäkerhetsexpert i svensk medias ögon. TT har gjort en uppföljning av Ekots rapportering om det faktum att antalet döda i trafiken inte längre minskar och man har intervjuat Matts-Åke Belin som är trafiksäkerhetsexpert vid Trafikverket.
Detta efter en vecka med sex döda i trafikolyckor som inte har någonting med satta hastighetsgränser att göra. Det är 2,5 % av antalet som dör i trafiken under ett år. Det handlade om kappkörning i 200 km/t, tre som körde i närmare 200 km/t tidigt en morgon med en gammal bil och utan bälte samt en drogpåverkad förare som frontaölkrockade. Ingen av dessa brydde sig det minsta om vad som stod på hastighetsskyltarna.
Statistiken pekar på att det varje vecka dör 2 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor och 30% av alla de som dör i trafikolyckor, gör det med alkohol i blodet. Avgränsar man dessutom området till singelolyckor är antalet så högt som nästan hälften.
80 % av alla som dör i trafiken är män.
Allt som trafiksäkerhetsexpert Matts-Åke Belin kan säga är att vi sänker hastighetsgränsen från 90 till 80 på 425 mil av Sveriges mindre vägar, och journalisterna ställer inte ens en följdfråga. Var är den granskande journalistiken när det gäller trafikfrågor?
Konsekvensen av den här typen av bevakning där så kallade experter gör huvudlösa påståenden som saknar verklighetsförankring är att vi luras tro att det är hastighetsgränsen som är avgörande och litar på det, när det i själva verket inte spelar någon som helst roll vad det står på skyltarna på landets mindre vägar eller för risktagarna i trafiken.
Jag bor själv utanför staden och har så gjort i 24 år. Det är alla sorters hastighetsgränser från 30 till 100 km/t längs vägen jag har in till staden. En gång har jag sett en fartkontroll och det var en varm junieftermiddag under sommarlovet då Polisen satt och småmyste utanför den folktomma skolan där 30 km/t gällde. Naturligtvis var det i princip alla som körde för fort. Alla i det här läget är ett tiotal bilar i timmen.
De rattonyktra och drogpåverkade är ute i trafiken vid andra tider på dygnet och de, liksom de flesta härute, skiter i vad som står på skyltarna, men Trafikverkets trafiksäkerhetsexpert får sin lön genom att sitta på kontoret och besluta om nya skyltar. Han överlever på det, men det finns de som får betala priset med sitt liv när de möter en drogpåverkad förare i för hög hastighet.
Kom inte och säg att jag ska köpa en liten bil för att spara miljön!
Jag sparar hellre mitt och mina anhörigas liv i en stor Volvo med maximal krocksäkerhet.
Slutligen kan jag konstatera att antalet döda i trafiken de senaste fyra åren har minskat något så det var egentligen en tidningsanka som inte sköt in sig på det verkliga problemet men gav legitimitet åt gammal skåpmat i ett läge där vi behöver möta verkligheten öga mot öga för att öka trafiksäkerheten och verkligheten stavas droger, alkohol och riskbenägna män.
År 2010 dog 266 personer i trafiken, 2016 dog 270. Snittet 2010 ligger på 277 döda.
Så här beskriver Transportstyrelsen utvecklingen:
” Under de senaste 12 månaderna (maj 2016-april 2017) har 261 personer omkommit i vägtrafiken. Under de senaste föregående 12 månaderna (maj 2015-april 2016) omkom 272 personer. Jämför man de senaste 12 månaderna (maj 2016-april 2017) med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med tre procent.”
Ändå påstår ”trafiksäkerhetsexperten”, TT och Ekot att antalet döda ökar och att vi därför måste sänka hastighetsgränserna på Sveriges mindre vägar, där fart- och alkohol-kontroller är nära nog obefintliga och hälften av alla som omkommer i trafiken har alkohol i blodet