Någon som försökt åka tåg sista tiden??
Jag har ägnat mig åt plågsamma reseförsök med olika former av kollektivtrafik och för varje försök längtar jag tillbaka bakom ratten i Land Rovern.
Låt mig ta några exempel:
Jag kommer till Öresundståget för att åka från Kastrup till Växjö. Tågsetet består av sex vagnar men ingen är numrerad eller har någon visning av vart den ska gå. Jag vet att tågsetet delas längs vägen.
Konduktören säger inget förrän jag frågar vart den här vagnen går.
Det vet hon inte. Det är teknikstrul, men de kommer att tala om innan tåget delas. Jag förväntas alltså stå beredd med väskor och allt längs resan istället för att slå mig till ro med en fika.
På tal om fika så går fikavagnen på i Älmhult och kommer till den vagn dit jag tvingats flytta så där 8 minuter innan jag ska gå av.
Tåget till Växjö är 33 minuter försenat på grund av signalfel.
När jag skulle ner till Kastrup var det signalfel och stopp i hela södra Sverige. Det blev hyrbil. Jag önskade att jag haft Land Rovern.
Medan jag sitter med kläder på och väskor framme för att kunna knata över i rätt vagn under ett 3 minuters uppehåll någonstans längs vägen funderar jag på det här med teknik som strular, signalfel, nätverksfel, hackare och terrorister. Finns det hackare som försöker störa ut våra kommunikationer eller är det bara så dåliga sytem.
Jag kan bara säga att jag är skeptisk till helt självkörande bilar med massor av sensorer, datakraft och nätverksuppkopplingar.
På flygplatsen i Helsingfors står en biljettautomat för bussbiljetter. Jag köper en biljett till centrum och kliver på bussen bara för att få veta att min biljett inte gäller på flygbussen utan på lokaltrafikbussen som går där borta.
Jag kollar på nätet om det finns tågförbindelse och det går inte att reda ut vare sig tidtabell eller om tåget ens går från centralstation. Däremot finns det bra information om tåg från en annan station.
Jag är minst lika skeptisk till kollektivtrafik som inte insett värdet av att locka kunderna med service och trygghet.
Tacka vet jag Land Rovern.
Jag funderar på vad som händer när de självkörande bilarna råkar ut för signalfel, eller tappar nätverksuppkopplingen eller värst av allt blir hackade.
Förespråkarna talar lyriskt om att över 90 % av alla trafikolyckor orsakas av mänskligt felbeteende. Vi antas vara övertygade om att datorsystemen aldrig gör fel.
Va f-n?? Har aldrig dessa framtidslyriker åkt tåg?
Jag tycker väldigt illa om att lobbyister, affärsmän, forskare och annat löst folk kastar ur sig falska påståenden för att få oss andra och politikerna att fatta beslut som gynnar dem.
Det påstås att allt färre tar körkort och det tas som grund för att privatbilismen kommer att minska. I realiteten är det så att färre 18-åringar tar körkort, men antalet svenskar med körkort har stadigt ökat sedan 1990.
Det påstås att allt fler dör i trafiken, och detta kommer från Trafikverket och basuneras ut av TT och Ekot, men i själva verket är det färre som dör i trafiken. Trafikverket vill bara skapa acceptans för att sänka hastigheterna.
Det påstås att självkörande bilar som ägs av någon form av bilpool, hyrbilsfirma eller något annat spännande i molnet kan ersätta tio gånger så många privatägda bilar, vilket är nonsens. Det sägs att självkörande bilar är bra för miljön, men i själva verket skapar de fler körda kilometer och därmed med slitage och utsläpp. Car2Go är en slags bilhyra där man hyr en bil en kort sträcka och sedan ställer den. Billigt och smidigt. Så billigt och så mycket tryggare att det konkurerar ut kollektivtrafiken.
Ny teknik måste utvecklas tillsammans med användarna och det måste tillföra något. Självkörande bilar är bra på att parkera själva och de är bra på att följa bilen framför vid kökörning, men helt självkörande är vi inte beredda på ännu, om ens någonsin.