– Det finns en framtid för diesel. Vi vill få ett slut på den ändlösa debatten om bristfällig dieselteknik, sa Boschs vd Dr. Volkmar Denner, som talade vid företagets årliga presskonferens. Han kunde stolt meddelade att Boschs tekniker kan presentera ett avgörande genombrott i dieseltekniken.
Nya tekniska framsteg från Bosch kan göra det möjligt för fordonstillverkare att minska utsläppen av kväveoxider (NOx) så drastiskt att de redan uppfyller framtida gränser. Även vid provning av RDE-test (riktiga körutsläpp) är utsläppen från fordon utrustade med den nyutvecklade Bosch-dieseltekniken inte bara betydligt lägre än nuvarande gränser, men också lägre än de som träder i kraft från 2020. Bosch-ingenjörer uppnådde dessa resultat genom att utveckla befintlig teknik. Det finns inget behov av ytterligare komponenter, vilket skulle öka kostnaderna.
– Bosch utökar gränserna för vad som är tekniskt genomförbart, säger Denner. ”Utrustad med den senaste Bosch-tekniken kommer dieselfordon att klassas som låga utsläppskonstruktioner och ändå vara överkomliga ekonomiskt.”
Boschs VD uppmanade också till ökad öppenhet när det gäller koldioxidutsläpp från vägtrafik och krävde att bränsleförbrukningen och därigenom Koldioxidutsläppen även mäts under verkliga förhållanden på vägen i framtiden.
Registrera avläsningar under verkliga körförhållanden: 13 mg NOx per kilometer
Sedan 2017 har europeisk lagstiftning krävt att nya personbilsmodeller som testats enligt en RDE-kompatibel blandning av stads-, blandadkörning- och motorvägscykler inte avger mer än 168 milligram NOx per kilometer. Från och med 2020 sänks gränsen till 120 milligram. Men även idag kan fordon som är utrustade med dieselmotorteknik från Bosch uppnå så lite som 13 milligram NOx i normala RDE-cykler. Det är ungefär en tiondel av den föreskrivna gränsen som kommer att gälla efter 2020. Och även vid körning i särskilt utmanande stadsförhållanden, där testparametrar överstiger lagstadgade krav, är de genomsnittliga utsläppen från Bosch provfordon så låga som 40 milligram per kilometer. Boschs ingenjörer har uppnått detta avgörande genombrott de senaste månaderna. En kombination av avancerad bränsleinsprutningsteknik, ett nyutvecklat luftledningssystem och intelligent temperaturhantering har gjort så låga utsläpp möjliga. NOx-utsläppen kan nu ligga under den lagligt tillåtna nivån i alla körsituationer, oavsett om fordonet körs dynamiskt eller långsamt, i nordisk vinterförhållanden eller i sommartemperaturer, på motorväg eller i överbelastad stadstrafik.
– Diesel kommer att förbli ett alternativ i stadstrafik, oavsett om det handlar om yrkestrafik eller pendlare, sa Denner.
Bosch levererade bevis på detta innovativa teknikgenombrott vid en stor presshändelse i Stuttgart. Dussintals journalister, både i Tyskland och utomlands, fick möjlighet att köra provfordon utrustade med mobil mätutrustning i tungtrafik, under särskilt utmanande förhållanden. Resultaten registrerade av journalisterna, tillsammans med den rutt som kördes och de visade extremt låga utsläpp. Eftersom åtgärderna för att minska NOx-utsläppen inte påverkar konsumtionen betydligt, har dieseln fortfarande sina fördelar när det gäller bränsleekonomi, koldioxidutsläpp och därmed klimatvänlighet.
Konstgjord intelligens kan ytterligare öka förbränningsmotorns prestanda
Även med dessa tekniska framsteg har dieselmotorn ännu inte nått sin fulla utvecklingspotential. Bosch vill nu använda artificiell intelligens för att kunna utveckla tekniken ännu mer baserat på dessa senaste framsteg. Detta kommer att markera ytterligare ett steg mot ett viktigt landmärke: utvecklingen av en förbränningsmotor som – med undantag för CO2 – har praktiskt taget ingen negativ inverkan på luftkvaliteten.
– Vi tror starkt att dieselmotorn kommer att fortsätta att spela en viktig roll för framtida mobilitet. Till dess att elektromobilitet bryter igenom på massmarknaden, kommer vi fortfarande att behöva dessa mycket effektiva förbränningsmotorer, säger Denner.
Hans ambitiösa mål för Bosch-ingenjörer är utvecklingen av en ny generation diesel- och bensinmotorer som inte ger några signifikanta partikel- eller NOx-utsläpp. Hans mål är att att framtida förbränningsmotorer ska släppa ut max en mikrogram NOx per kubikmeter luft, motsvarande 2,5 procent av dagens 40-gradersgräns mikrogram per kubikmeter.
Bosch vill gå vidare: insyn och realistisk provning för konsumtion och CO2
Denner krävde också ett förnyat fokus på koldioxidutsläpp, som är direkt relaterade till bränsleförbrukningen. Han sa att konsumtestest inte längre skulle utföras i labbet utan snarare under riktiga körförhållanden. Detta skulle skapa ett system som är jämförbart med det som används för mätning av utsläpp.
– Det betyder större öppenhet för konsumenten och mer fokuserad klimatåtgärd, sade Denner. Dessutom bör varje bedömning av koldioxidutsläppen sträcka sig avsevärt längre än bränsletanken eller batteriet:
– Vi behöver en genomgripande bedömning av de totala koldioxidutsläppen som produceras av vägtrafiken, inte bara utsläppen från själva fordonen utan också utsläppen orsakad av produktionen av bränsle eller el som används för att driva dem, sa Denner. Han tillade att ett mer realistiskt koldioxidavtryck skulle ge förare av elbilar en mer realistisk bild av effekten av denna form av rörlighet för klimatet. Samtidigt kan användningen av icke fossila bränslen ytterligare förbättra koldioxidavtrycket för förbränningsmotorer.
Produktutvecklingskod: Etisk teknikdesign
Denner, som också har företagsansvar för forskning och avancerad teknik, presenterade Boschs produktutvecklingskod för allmänheten. Här fastställs företagets principer för utveckling av Bosch-produkter. Först av allt säger han att Bosch nu markerar att funktioner som automatiskt upptäcker testcykler är strängt förbjudet. För det andra måste Bosch-produkterna inte optimeras för testsituationer. För det tredje bör det normala, dagliga användandet av Bosch-produkterna skydda människors liv samt spara resurser och skydda miljön i största möjliga utsträckning.
– Dessutom styr principen om laglighet och vår” Invented for life”-slogan våra handlingar, säger Denner. Råder det osäkerhet har Boschs värderingar företräde framför kundernas önskemål.
Kort sagt så ska en kund inte kunna övertala Bosch att konstruera en motorstyrning som inte är etiskt hållbar, läs lurar testcyklerna. Sedan mitten av 2017 har Bosch exempelvis inte längre varit involverad i kundprojekt i Europa för bensinmotorer som inte medför användning av partikelfilter. Totalt kommer 70 000 medarbetare, främst från forskning och utveckling, att utbildas i de nya principerna i slutet av 2018 som en del av det mest omfattande träningsprogrammet i företagets mer än 130 års historia.
Tekniska frågor och svar på den nya Bosch dieseltekniken
Vad skiljer den nya dieseltekniken?
Hittills har två faktorer hindrat minskningen av NOx-utsläpp i dieselfordon. Den första av dessa är körstil. Den tekniska lösningen som utvecklats av Bosch är ett avancerat luftflödesstyrningssystem för motorn. En dynamisk körstil kräver en lika dynamisk recirkulation av avgaser. Detta kan uppnås med hjälp av en RDE-optimerad turboladdare som reagerar snabbare än konventionella turboladdare. Tack vare en kombination av hög- och lågtrycksavgasrecirkulation blir luftflödesstyrningssystemet ännu mer flexibelt. Det betyder att förare kan köra hårt utan att utsläppen ökar. Lika viktigt är påverkan av temperaturen. För att säkerställa en optimal NOx-omvandling måste avgaserna vara varmare än 200 grader Celsius. Vid stadskörning når fordon ofta inte denna temperatur. Bosch har därför valt ett sofistikerat värmehanteringssystem för dieselmotorn. Detta reglerar aktivt avgastemperaturen och därigenom säkerställer att avgassystemet är tillräckligt varmt för att fungera inom ett stabilt temperaturområde och att utsläppen förblir låga.
När kommer tekniken vara redo för produktion?
Boschs nya dieselsystem bygger på komponenter som redan finns tillgängliga på marknaden. Den är tillgänglig för kunderna omedelbart och kan integreras i produktionsprojekt.
Varför är stadskörning mer krävande än blandad eller motorvägskörning?
För att säkerställa en optimal NOx-omvandling måste avgaserna vara varmare än 200 grader Celsius. Denna temperatur uppnås ofta inte i stadskörning, när bilar fastnar i köer eller stop-and-go-trafik. Som ett resultat svalnar avgassystemet. Boschs nya värmebehandlingssystem avhjälper detta problem genom att aktivt reglera avgastemperaturen.
Behöver temperaturreglering en extra 48 voltsvärmare installerad i avgassystemet eller ytterligare komponenter av samma typ?
Boschs nya dieselsystem bygger på komponenter som redan är tillgängliga på marknaden och kräver inte ett extra 48-volts inbyggt elsystem.
Kommer den nya Bosch-tekniken att göra dieselmotorn betydligt dyrare?
Boschs dieselteknik är baserad på komponenter som redan används i produktionsfordon. Den avgörande förbättringen kommer från en ny kombination av befintlig teknik. Det kräver inga ytterligare hårdvarukomponenter. Således minskas utsläppen från dieselbilar utan att de blir dyrare.
Kommer dieselmotorn att förlora sina fördelar när det gäller bränsleekonomi och klimatvänlighet som ett resultat av den nya tekniken?
ingenjörernas mål var tydligt: att minska NOx-utsläppen och behålla dieselens fördelar när det gäller koldioxidutsläpp. Diesel blir därmed ett klimatvänligt alternativ.
Pingback: Stort genombrott gör dieselmotorn rumsren igen