Nya drivmedel för tunga lastbilar lurar runt hörnet, men frågan är om det blir biodrivmedel eller syntetiska drivmedel i kombination med förbränningsmotorer, flytande eller gasformiga, eller om det blir elmotorer och då med batterier eller vätgas för energilagring.
Koreanska Hyundai var först med att släppa en serieproducerad personbil med elmotor bränslecell och vätgas som energibärare. De är övertygade om att bränslecellstekniken är lösningen för morgondagens tunga lastbilar.
Vad betyder det här för chaufförerna, frågar jag Mark Freymüller, som är ansvarig för utvecklingen av marknaden för tunga fordon på Hyundai.
– Egentligen ingenting, svarar han. Ingenting mer än en bättre arbetsmiljö med lägre ljudnivå och mindre vibrationer.
Inga nackdelar? Klarar tekniken en fullastad tung lastbil?
– Absolut, svarar han. Vi kommer att sätta 1.000 eldrivna lastbilar i trafik i Schweiz och vi ser inga begränsningar. Tekniken är lätt att skala upp. De här bilarna får två bränsleceller från vår personbil Nexu monterade i ramen och vätgastankarna monteras mellan hytten och lastutrymmet. Den enda nackdelen är att bilen kommer att behöva tankas efter 40 mil, men det är lika smidigt som att tanka fordonsgas idag.
Varför ska en åkare välja din lastbil istället för en Tesla Semi?
– Vår teknik är betydligt lättare, vilket betyder större nyttolast, Vi återfyller bilen med energi betydligt snabbare än vad man kan göra med en eldriven lastbil där batterier är energibärare.
När kan vi se de här bilarna i trafik?
– Vi kommer att börja leverera under 2019. Bilarna kommer att tillverkas i Korea.
Finns det tillräckligt med tankställen i Schweiz?
– Vi har inlett ett samarbete med ett shweiziskt energiföretag som åtar sig att bygga ut nätet av tankställen i takt med att vi levererar lastbilar.