Jag mår dåligt av välmenande byråkrater som använder statistik för att underbygga sin uppfattning om vad som är bäst för oss jon som lever i och med trafiken.
Trafikverket ser med oro på hur antalet döda i trafiken har ökat 2018 kontra 2017 och speciellt blickar man tillbaka mot första veckan i december då 6 personer omkom i trafikolyckor.
Två personer, och tyvärr även en häst, omkom när en personbil körde om tre hästekipage i Värmland och mötte en lastbil. Att döma av bilderna var det halt på platsen. Det kan ha varit en chansartad omkörning och det kan ha varit så att personbilen inte kunde bromsa in i tid på grund av halkan och då gick ut på motsatt körbana. Det kan ha varit skymd sikt då det enligt bilder från platsen skedde på ett backkrön.
Två personer omkom när en bil gjorde en vänstersväng på väg 25 väster om Nybro. Det var förmodligen inte halt på platsen. Olyckan inträffade vid 21-tiden så det var mörkt och förmodligen dålig sikt på grund av duggregn och stänk från vägen.
En person omkom när en känd rattfyllerist körde på en rullskidåkare klädd i reflexväst i närheten av Ydre. Oluckan inträffade vid 21.30 och polisen kunde efter en biljakt stoppa den misstänkte föraren vid midnatt. Han hade då två promille alkohol i blodet.
En person omkom då han vid 02.30-tiden skulle korsa E4 i Örnsköldsvik till fots. Han blev påkörd av en bil som kördes av en 18-åring. Vittnen talar om att föraren kört ikapp med en annan bilist på platsen, men inget är klarlagt ännu så länge. Inget är heller sagt om huruvida den påkörde var nykter, självmordsbenägen eller på något annat sätt kan ha orsakat olyckan. Det är oklart om olyckan hände på ett övergångsställe, men den hände vid en korsning där gatubelysningen en längre tid varit ur funktion.
Trafikverket talar om sänkta hastigheter och fler fartkontrollskameror, men det finns en sak som skulle rädda mest liv och det är helt enkelt att förbjuda män att delta i trafikarbetet.
Så här såg verkligheten ut 2017: 82 män och 16 kvinnor omkom i egenskap av bilförare, 23 män och 3 kvinnor omkom som cyklister och 37 män samt 2 kvinnor omkom som mc-förare. Så här skriver Trafikverket i en analys: ” Drygt hälften av dödsolyckorna med motorcykel är förknippade med en eller flera grova medvetna felhandlingar.”.
Sanningen är också att 39 % av de som omkom i trafiken inte hade bilbältet på sig och 32 % av de som omkom i trafiken under 2017 gjorde det i alkohol- eller drogrelaterade olyckor.
I sagda rapport slås fast att: ” Beräkningar visar att 15 liv per år kan räddas om vi sänker reshastigheten med 1 km/h.”. Detta utan någon källhänvisning.
Man talar om digital styrning som hindrar hastighetsöverträdelser och man talar om gps-kontroll av var bilarna finns och hur fort de körs, men nämner inte med ett ord mäns barnsliga beteende i trafiken, större risktagande och nonchalans. Inget om att en bil inte ska kunna köras om föraren är berusad eller saknar bälte.
Kort sagt så saknar våra trafiksäkerhetsvårdande myndigheter och institutioner insikt i den verklighet som råder på vägarna.