Förra vintern var kritiken svidande mot Trafikverket och de underentreprenörer som sköter vinterväghållningen.
Den här artikeln gjorde jag för Trailer:
Varför har det överhuvudtaget inte gjorts någon halkbekämpning på väg 23 efter 11 timmars snöande? Varför är det plötsligt ishalka på E4 och ett antal bilar ligger i diket, detta efter 8 timmars lätt snöfall? Det finns anledning till kritik mot vinterväghållningen och synpunkterna vi fått från chaufförer runt om i Sverige är samstämmiga. Det går att skapa säkrare vägar, men det snålas.
Efter att ha noterat flera märkliga situationer som ovanstående har jag som journalist på Trailer regelbundet noterat ett antal märkligheter när det gäller vinterväghållningen. Jag har dokumenterat och jag har pratat med chaufförer och Trafikverket. Ingen av chaufförerna vill ställa upp med namn då de är rädda för att bli av med uppdraget.
Jag träffade mjölkbilschauffören som klagade på att saltet inte var lika effektivt längre, vilket Trafikverkets presschef avförde som nonsens. Så träffade jag chaufförer som inte längre fick salta i förebyggande syfte.
– Besparingar, sa de och det var många chaufförer.
– Vi har samma höga krav, sa Trafikverkets pressavdelning. Det saltas fortfarande i förebyggande syfte.
Jag träffade chaufförer som jobbar med vinterväghållning längs E4.
– Vi har blivit ombedda att hålla igen med saltet, sa de. Det är tydligen någon försening i leveranserna, en båt som inte lossat i tid, sägs det.
Detta gällde alltså E4, Sveriges pulsåder, och trafikanterna har ingen aning.
Så åkte jag upp för att göra reportage om dagen då Stockholm försvann.
– Varför sandade man inte i backarna frågade jag.
– Det finns ett förbud mot att sanda på Essingeleden, svarade Trafikverkets presschef.
– Det finns inga sådana förbud, svarade de ledamöter i riksdagens trafikutskott som jag frågade.
– Det hade kommit 2 dm snö vid olyckplatsen söder om Södertälje, sa Trafikverkets presschef när jag frågade om varför inte E4 saltats i förebyggande syfte när man visste att det frös på. Detta efter en komplicerad lastbilsolycka.
Det var inte ens 1 cm snö men is på vägen. Jag hade kört därförbi.
Jag körde väg 23 mellan Växjö och Malmö den 16/1. Det hade börjat snöa klockan 01.00. 11 timmar senare hade fortfarande ingen halkbekämpning genomförts.
Jag frågade flera chaufförer varför.
– Det ska sparas var svaret jag fick och det från flera håll i södra Sverige.
Det mest upprörande svaret jag fick var att det var brist på salt i Jönköping. Att det var så gott som tomt i saltladan på NCC:s område i Jönköping. Jag körde dit, träffade chaufförer som sa att de blivit tillsagda att spara på saltet. Att torrsalta istället för att köra med lake. Jag körde till saltladan och tog en bild på salthögen.
– Den där räcker inte ens till att fylla de nio bilar vi har i drift om det blir allvarligt läge och detta är E4:an, berättade chaufförerna.
Flera chaufförer säger att de skäms över insatserna men inte vågar klaga då de riskerar sitt uppdrag.
– Även om det finns regler för när en viss vägtyp ska vara halkfri är det upp till väghållaren, alltså det företag som har vunnit upphandlingen, att avgöra om en insats ska göras eller ej och det kan vara väldigt frustrerande för mig som chaufför som vet att jag har kollegor därute på vägarna som behöver min hjälp, berättar en chaufför som kört halkbekämpning i många år.
Det handlar om chaufförer som samtidigt är åkare och kör tung lastbil i andra situationer vid andra tider på året och träffar dagligen chaufförer som ställer frågor om halkbekämpningen. Flera har liknande historier att berätta.
– Jag ringde upp väghållaren på väg in till staden och berättade att det var väldigt halt och undrade varför vi inte kallats ut, säger en chaufför som också vill vara anonym. Jag fick svaret att det kommer att bli varmare så halkan är snart borta. Under några timmar hände det en svår olycka och ett par lindrigare längs den vägen jag kört. Flera tunga lastbilar fastnade i backar och på parkeringar. De hade stora problem och de ringde mig och undrade varför i h-e jag inte varit ute och saltat. Mina kollegor var besvikna på mig!