Bensinen blir allt dyrare och irritationen stiger. Det talas om bensinuppror och folk som är beroende av bilen är med rätta upprörda. Det finns en smärtgräns för hur mycket plånboken tål att tömmas innan det bara flyger mal ur den när den öppnas.
Samtidigt höjs det röster som kräver höjda bensinpriser för miljöns skull och det är här jag börjar bli lite orolig. Miljön är viktig. Egentligen det viktigaste vi har, men det gäller att balansera insatserna så att de tas emot på rätt sätt annars finns det gott om populistiska maktivrare som rider på människors missnöje och gärna späder på det för att kapa åt sig makten.
Vi måste definitivt minska förbrukningen av fossila drivmedel och utsläppen av koldioxid och det läses av alldeles för många som att vi måste straffskatta bilismen. Det är politiskt korrekt att straffskatta bilismen men det har väckt stor irritation när flyget skulle få en miljöskatt. Norrland skulle bli ännu mer av ett glesbygdsträsk om det blev dyrare att flyga och nu heter det att landsbygden kommer att avfolkas om bensinen blir dyrare.
Det finns en substans i påståendena, men det går att tackla den här problematiken på många olika sätt. Grunden måste vara att det ska vara enkelt att göra rätt och att det ska vara billigast. Jag tar gärna tåget till Stockholm eller Köpenhamn, men det går inte att parkera bilen vid järnvägsstationen i Växjö. Jag körde till Stockholm i vintras. Det var uruselt väglag så jag valde att ställa bilen vid stationen i Linköping för att ta tåget till centrala Stockholm. Det kostade 800:- för ett dygn + tågbiljetten, som även den var dyr eftersom jag bokade sent. Det hade definitivt varit billigare att köra bil fram och tillbaka.
Börja med att se till att alternativen till bilen är bättre, billigare och fungerar. Bjud på parkering i kombination med tågbiljetten. Se till att tågen går som de ska och se till att det är rent och fräscht på toaletterna på tågen. Gör tågresan till något att längta efter.
Miljöbeskatta alla korta flygresor men låt norrlänningar och gotlänningar slippa miljöskatten på flyget. Titta på transporterna kors och tvärs i Europa och i övriga världen. Behöver vi alla dessa lastbilstransporter och flygtransporter? Helt ärligt så är det en ekonomisk fråga för vissa företag att ha lagret på vägarna och det betyder att vi har en massa lastbilstrafik som körs av lågavlönade chaufförer från låglöneländer i bilar som är registrerade i länder med lägre skatter och inte bidrar till kostnaderna för väghållningen i Sverige. Här finns plats för miljöbeskattning.
Den personliga mobiliteten är här för att stanna. Snart har vi gått över till elbilar och det betyder lägre körkostnader och minimal miljöpåverkan. Det i sin tur betyder att vi kan välja att bo längre ifrån arbetsplatsen, så planera för ett öppnare samhäller där vi kan välja boende friare.
Jag gick in på Linkedin och kollade killen som vill ha högre bensinpris. Han bor några hundra meter från järnvägsstationen i Lund och jobbar som lärare. Helt klart är bensinpriset mindre viktigt för honom än exempelvis för den som har villa i Konga, blivit av med jobbet och måste pendla till exempelvis Karlskrona.