En lastbilschaufför stoppades natten mellan torsdag, 7/8 och fredag 8/8 på E4 med 1,4 promille alkohol i blodet, läs mer. I Danmark kördes en 47-årig kvinnlig cyklist ihjäl av en körkortslös rattfull bilist i torsdags, läs mer. I onsdags stoppade danska polisen en man med 2,6 promille alkohol i blodet på motorvägen Motorring 3, läs mer.
Danska polisen stoppade sammanlagt 918 rattfulla bilister mellan 21/6 och 30/7 2019. Detta var 419 fler än under en genomsnittlig månad 2018. Under den perioden inträffade sammanlagt 175 trafikolyckor med rattonyktra förare inblandade, vilket är 56 fler än genomsnittet för en månad under 2018.
Under perioden 21/6 till 30/7 stoppade polisen även 983 bilister som körde med narkotika eller otillåten medicin i blodet. Det är en ökning med 393 bilister jämfört med föregående år, läs mer.
– Det er skræmmende tal. Jeg håber ikke, det er fordi, folk er blevet mere ligeglade med spritkørsel, säger Christian Berthelsen, som är polisassistent på danska Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Förra året hade vi ett flertal svåra olyckor med dödlig utgång i Sverige där föraren varit både körkortslös och gravt påverkad av alkohol eller droger.
Vad gör då svenska myndigheter och organisationer som säger sig jobba för ökad trafiksäkerhet?
Trafikverkets och Transportstyrelsens båda generaldirektörerJonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsen, och Lena Erixon, Trafikverket, skrev på DN Debatt att de tycker att yrkestrafiken bör ta ett större ansvar för att trafikreglerna efterlevs. De hade fullt fokus på hastigheten och gick till storms mot att ¾ av förarna av tunga lastbilar körde för for. De sa inget om att det bara var 1/3 som körde mer än 5 km/t för fort.
”Det är rimligt att ställa högre krav på de förare som är ute på vägarna i sitt jobb. Företag som köper transporter och arbetsgivare med anställda som har trafiken som arbetsplats kan se till att Sverige får en säkrare trafikmiljö”, skrev de.
Underförstått ville de att transportköpare skulle bojkotta åkerier vars chaufförer körde i 85 km/t på vägar där personbilar och lätta lastbilar får köra i 90 km/t och tunga lastbilar i 80 km/t.
De menar att yrkeschaufförer har ett ansvar att föregå med gott exempel.
”Vi vet att när en tillräckligt stor grupp anpassar hastigheten, så tar andra trafikanter efter”, fortsätter deras debattartikel och då menar de att om de tunga lastbilarna kör i 80 km/t istället för 85 km/t så skulle fler personbilsförare hålla 90 km/t istället för en högra hastighet.
De tycks helt okunniga om det faktum att en lastbils hastighetsmätare över lag är mer exakt än en personbils och i praktiken visar 85 km/t när bilen körs i den hastigheten, medan en personbils hastighetsmätare visar 90 km/t när det rör sig om 82-85 km/t.
VTI, Statens Väg och Trafikforskningsinstitut har hög hastighet och dubbar som hatobjekt samt en bakvänd filosofi om var bästa däcken ska sitta. De gick i början av året ut med att: Forskningen skulle ”påvisa att tätnande intervall av vertikala markeringar på vägnära bullerskydd kan sänka medelhastigheten. Konceptet har potential för att utgöra ett kostnadseffektivt alternativ eller komplement till vägmarkeringar och vägmärken”.
Efteråt kunde man konstatera att: ”Resultaten påvisade ingen effekt av testmarkeringarna. Det är möjligt att det krävs en annan typ av trafikmiljö än den som studerades i detta fältexperiment för att förmå förarna att sakta ned. Förslag till fortsatta undersökningar ges”.
Kort sagt de vill ha mer pengar för att forska på hur man lurar bilister att sänka hastigheten.
NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjandet säger så här: ”Drygt hälften av alla bilister kör fortare än gällande hastighetsgränser och cirka 20 procent överskrider gränsen med mer än 10 km/tim. Överträdelser av hastighetsgränser är vårt största trafiksäkerhetsproblem och kostar årligen minst 200 människor livet”.
De senaste tio åren har mellan 200 och 300 personer dött i trafikolyckor så NTF går helt kallt ut och påstår att så gott som alla dessa skulle överlevt om alla bara höll hastigheten.
Samtidigt finns det statistik som visar att mer än en tredjedel av alla dödsolyckor orsakats av en förare påverkad av alkohol eller droger.
Jag påstår helt enkelt att vi har forskare och lobbyister, samt generaldirektörer som lever gott på att ljuga och lura i oss att det bara är hastigheten det handlar om, medan danska polisen lugnt visar på verkligheten. Orsaken till att svensk polis inte visar detta är att de inte har resurser för det, inte har resurser för aktiva trafikkontroller och gärna litar på de robotiserade fartkontrollerna som Transportstyrelsen kallar trafiksäkerhetskameror.