En grupp Scaniaexperter inom olika utvecklingsområden har kraftsamlat och byggt en konceptlastbil som, även om den saknar hytt, har företagets modulsystem som bas. Det handla både om avancerad självkörande teknik och om hållbara drivmedel. Förbränningsmotorn i konceptfordonet visar hur traditionell och ny teknik samverkar. Motorn drivs med fördel med förnybart biobränsle.
Effektivitet, ekonomi och arbetstillfällen
Den robusta och kraftfulla konstruktionen och designen av Scania AXL svarar mot de tuffa miljöerna i gruvor och stora byggen. En ny intelligent frontmodul ersätter den traditionella hytten men trots avsaknaden av en hytt känns fordonet lätt igen som en Scania. Fordonet är byggt för att agera helt utan förare, vilket ger betydligt högre effektivitet då den kan köras utan pauser och dygnet runt. Det handlar alltså även om ekonomi och arbetstillfällen.
Designern berättar
Ett fordon från Scania måste erkännas som en Scania även om det kommer utan hytten. Det helt autonoma Scania AXL-konceptet är skräddarsytt för tunga funktioner och bör därför förmedla robusthet och styrka. Scanias nya autonoma lastbilskoncept är ytterligare ett viktigt steg i utvecklingen av framtida fordon.
– Eftersom detta är ett nytt koncept finns det många saker vi kan göra när det gäller hur det kan se ut, men det är absolut nödvändigt att visa alla att det fortfarande är en Scania, säger Xavi Carreras Castro, designern på Scanias fordon stylingavdelning med ansvar för Scania AXL.
Robusthet och kraft
Fordonets utseende bestäms huvudsakligen av den planerade miljön och tillämpningen. Om fordonet är konstruerat för gruv- och anläggningsarbete, bör det förmedla robusthet och kraft, medan utformningen av en självkörande distributionsbil för centrumstäder borde ge ett mildare och vänligare intryck. Att utforma konceptbilen har varit en spännande process för Carreras Castro.
– Det här är första gången vi har byggt en lastbil som har många nya komponenter och tekniker. Det gör att vi kan förändra tidigare former och uttryck. Detta är vad vi tror att framtiden ser ut så det har varit riktigt spännande, förklarar han. Utmaningen har varit att balansera lastbilens proportioner och blanda den främre modulen med tippaggregatet. Halva hytten är borta utan förare. En konventionell gruvtruck har två distinkta delar – hytten och tippaggregatet. Vi har strävat efter en integrerad styling med ett mer dynamiskt formspråk.
Självkörande teknik använder sensorer