I dag kunde vi läsa att justitieminister Morgan Johansson föreslog strängare straff för rattfylleri.
Lite spännande att justitieministern har pragmatiska förslag medan Trafikverkets och Transportstyrelsens generaldirektörer, liksom Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF) och Statens Väg och Transportforskningsinstitut (VTI) inte ser något annat än höga hastigheter som en källa till risker i trafiken.
Jag är ganska övertygad om att jag tillbringar mer tid bakom ratten på svenska och utländska vägar än någon av forskarna och generaldirektörerna och jag är lika övertygad om att både rattonykterhet, drograttfylla och aggressiv körning är ett större trafiksäkerhetsproblem än specifikt hastighetsöverträdelser.
Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket och Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen gick ut i en debattartikel på DN debatt i januari i år och anklagade yrkesbilisterna för att vara värst när det gäller att köra för fort. Läs skapa störst osäkerhet i trafiken och hota målen i nollvisionen.
”Den tekniska säkerheten har ökat, men vi kan aldrig bygga bort att förare medvetet bryter mot reglerna. Upp till 70 procent kör för fort och yrkestrafiken är värst”, konstaterade de två generaldirektörerna. Att siffran sjönk till hälften om vi bara tittade på de som körde mer än 5 km/t för fort berättade de inte. Lika lite som det faktum att en lastbil som körs i 85 km/t skapar betydligt färre omkörningar då en personbil som ligger bakom den får hastigheten 90 km/t på sin hastighetsmätare då personbilens mätare i klar majoritet visar högre hastighet än de bättre kalibrerade mätarna i lastbilen.
Påståendet att det inte går att bygga bort att förare medvetet bryter mot reglerna blir lite intressant om vi sätter det i relation till det faktum att Trafikverket säger sig ha räddat 20 liv per år med de 1800 fartkontrollskamerorna som finns i Sverige. De kallar dem trafiksäkerhetskameror, men i realiteten är de en robotiserad ersättning för trafikpoliser och i praktiken betyder de färre poliser som kontrollerar att trafikanterna följer lagarna.
Lagar som ger Transportstyrelsen rätten att dra in en förares körkort om vederbörande missbedömt väglaget och inte fått stopp i tid på en isig vägsträcka. Läs en vägsträcka med dålig vinterväghållning. Körkortet kan också dras in om någon kör i 150 km/t på en motorväg under exakt likadana förhållanden som det är lagligt att köra i 250 km/t i Tyskland.
Vi har hårda straff för fortkörning och vi ska få hårdare straff för fyllekörningar, men risken att bli ertappad är minimal och det betyder i praktiken att det är fritt fram att köra för fort och att köra berusad så länge du inte har oturen att möta en polis som övervakar trafiken och den risken finns knappast. Olagliga däck är ett stort trafiksäkerhetsproblem, men jag har under 40 år på vägarna och minst 200 000 mil på svenska vägar bara fått däcken kontrollerade en gång.
Hårdare straff är populistisk politik. Fler trafikpoliser är pragmatiskt trafiksäkerhetsarbete.