Höghastighets tågresor mellan Storbritannien och Europa tar bort motsvarigheten till 60 000 flygningar eller 750 000 ton koldioxid per år, visar forskning som publicerades 4/3. Detta understryker de enorma miljömässiga och socioekonomiska fördelarna med internationella järnvägstjänster.
HS1 Ltd, som driver höghastighetsjärnvägen som ansluter St. Pancras International till kanaltunneln, publicerade forskningen samma dag som det var värd för en ceremoni som kopplade samman den stora järnvägsstationen St Pancras i London med franska Gare de Bordeaux Saint-Jean.
HS1 Ltd arbetar med internationella partners – LISEA, Eurotunnel och SNCF Réseau – för att ansluta direkttjänster till Bordeaux, tillsammans med andra nya internationella destinationer inklusive Frankfurt, Düsseldorf, Köln och Genève.
Den internationella linjen drar redan in 2 miljarder pund till Storbritannien varje år genom ökad turism och stöder uppskattningsvis 3 600 heltidsjobb. HS1 har jämfört produktiviteten mellan med dem som flyger och de som åker snabbtåg. Enligt HS1:s beräkningar gör affärsresenärer som kan arbeta på väg från centrum till centrum produktivitetsvinster motsvarande 2500 heltidsanställda.
Snabbt, effektivt, pålitligt och grönt …
”Fler och fler byter till järnväg som det mest miljövänliga sättet att resa mellan Storbritannien och en växande lista över destinationer i fastlands-Europa. De tycker om internationella resor utan besväret som alltför ofta förknippas med flygplatser och gör viktiga miljöbesparingar på vägen. ”
– Vi är en snabb, effektiv, pålitlig och grön port till och från Europa, säger Dyan Crowther, VD för HS1 Ltd
Höghastighetståg kan hjälpa Storbritannien att nå sitt mål på 0-utsläpp före 2050
– HS1 är en verklig framgångshistoria och vi är helt engagerade i att utöka internationella höghastighetstågförbindelser mellan Storbritannien och resten av Europa som en del av vårt arbete för att bli ett verkligt globalt Storbritannien, säger Grant Shapps, Storbritanniens transportsekreterare. Nya partnerskap med järnvägsaktörer demonstrerar den stora potentialen för höghastighetståg för att hjälpa Storbritannien att nå sitt nettomål för koldioxidutsläpp till 2050.
Forskningen visar både ekonomiska och miljömässiga vinster
Forskningen, framtagen på uppdrag av HS1 Ltd by Steer, räknar med att när de nyöppnade Eurostar-linjerna till Amsterdam och Rotterdam når sin fulla potential och ytterligare internationella destinationer kommer i drift, kan nå passagerarsiffror på ytterligare 4,9 miljoner internationella tågresor per år, vilket sparar ytterligare 470 000 ton CO2, vilket motsvarar 26 000 kortdistansflygningar. Genomsnittliga koldioxidutsläpp är 80% lägre för tågpassagerare än flygpassagerare på samma avstånd.
HS1 Ltd räknar med att 200 000 människor kommer att använda höghastighetstjänster mellan London och Bordeaux varje år. Rutten använder sig av LISEAs nyligen öppnade 302 km långa höghastighetslinje mellan Bordeaux och Tours. Passagerare kommer att kunna resa från London till sydvästra Frankrike på mindre än fem timmar.
Pingback: Framtidens resande en grå vinterdag