Det var en tråkig inledning på 220 efter att 2019 har varit ett fantastiskt år när det gäller trafiksäkerheten. Antalet döda i trafiken minskade med nästan exakt 100 personer. Under 2018 omkom 324 personer i trafiken och under 2019 var det 223 personer som fick sätta livet till i trafiken. En helt otrolig förbättring som vi alla borde göra vågen för.
Det märkliga är att ledarna för Trafikverket och Transportstyrelsen har varit mer eller mindre mållösa inför detta. Så sent som i somras tvivlade de flesta på att vi kommer att nå nollvisionens delmål på maximalt 220 döda i trafiken under 2020. Nu är det plötsligt fullt möjligt.
– Det är fullt möjligt, men vi kan inte luta oss tillbaka nu och tänka att det kommer av sig själv för det kommer det inte att göra, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen till sverigesradio.se
Man kunde förväntat sig någon form av analys av vad som ligger bakom detta, eller rejält med beröm för Sveriges trafikanter, men varken Bjelfvenstam eller Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon tycks vara lyriska. Kanske kan det vara resultatet av ett visst mått av självinsikt.
Så sent som i somras var båda ute i en hätsk debattartikel där man kritiserade svenska bilister för att köra alldeles för fort. Särskilt yrkesbilisterna och då taxichaufförerna i synnerhet.
Det året som båda generaldirektörerna beskrev som ett problemår med för många som körde fortare än gällande hastighetsgränser blev det bästa trafiksäkerhetsåret någonsin. Det blev istället en dramatisk förbättring av trafiksäkerheten.
Yrkesbilisterna kör för fort och hotar därmed andra till liv och lem, sades det, men ingen statistik över hur många olyckor taxichaufförerna var orsak till kunde presenteras.
Då hette det att vi måste sänka hastighetsgränserna. Inga andra åtgärder föreslogs.
Vårt grannland i väster drabbades av en ökning med två döda från 108 till 110 och de tre senaste åren har visat ungefär samma siffror. Norge har de senaste åren legat i topp när det gäller trafiksäkerhet men nu är vi nära nog ikapp om man relaterar till antalet invånare och körda kilometer. Nu höjer man hastighetsgränserna på vissa vägar i Norge och minskar hastighetsövervakningen efter fremskrittspartiets kamp som lett till väljarstöd.
Populistiska partier profiterar på väljarnas missnöje. Det går inte att bara höja miljöavgifterna och sänka hastigheterna hur mycket som helst. Åtgärderna måste motiveras och kännas rimligt korrekta. Det finns ett bompengsparti i Norge som arbetar för att ta bort vägavgifterna. I Norge ses vägavgifter och låga hastigheter som ett glesbygdsproblem.
Jag gjorde några google-sökningar på dödsolyckor i Sverige och det var en otäck läsning. De flesta inträffade på natten, polisen kommenterade med höga hastigheter, oväntad halka eller rattonykterhet. Unga män dominerar stort och flera av olyckorna har kunnat kopplas till någon form av kriminalitet.